Julklappsförkläde

Jag verkar ha skaffat mig en tradition av att sy förkläden åt andra efter mönster som jag ritat av från gamla förlagor. Om man nu kan kalla det tradition om man har gjort det två gånger. Men omständigheterna är faktiskt ganska lika: Någon som står mig nära ber mig att sy ett förkläde och utgå från ett gammalt och slitet. Och sedan tar jag god tid på mig med att utföra arbetat.
Förkläde till mamma
Den här gången var det mamma som beställde ett förkläde som julklapp från mig. Då tänkte jag göra samma modell som förra gången, men när jag väl skulle sy visade det sig att hon inte var så förtjust i den. Istället kom hon med ett gammalt förkläde som vi har ärvt efter min farmor. Det består av en kjoldel och en bröstdel, som även bildar en ficka mitt fram. ”Knäppningen” består av en snillrik konstruktion med band som korsas i ryggen och dras genom öglor i överkanten av kjoldelen.

Mamma var inte helt nöjd med det gamla förklädet, utan ville att jag skulle göra några ändringar när jag ändå ritade av mönstret. Jag breddade både bröstdelen och kjoldelen med kanske fem centimeter i varje sida. Egentligen breddade jag bara bröstdelen, för kjolen lånade jag från en klänning med halvcirkelkjol.
Förkläde till mamma
Om jag syr ett sånt här förkläde igen skulle jag ändra två saker som inte blev riktigt bra. Nummer ett är bredden på bröstdelens överkant. Banden över axlarna vill vara närmare varandra, så bröstdelen bubblar sig inåt (och man riskerar att tappa saker innanför förklädet). En lösning som vi har funderat på till just det här förklädet är att göra ett par små veck i överkanten för att hålla in vidden. Den andra saken som jag skulle ändra är banden. Antingen behöver de förlängas eller så ska hela bandkonceptet bytas ut. Eftersom jag inte är så förtjust i de korsade banden skulle jag göra dem på ett annat sätt om jag sydde förklädet till mig själv.
Farmors förkläde
Tyget är köpt på Panduro och kantbanden kommer från Knapp-Carlsson. Öljetterna som man drar banden genom plockade pappa fram ur en låda med båt- och segeltillbehör.

4 thoughts on “Julklappsförkläde

  1. Förkläden is ”da shit”, tycker jag! Jättefina! Och jag gillar det som din mamma fick, hade velat ha ett exakt sånt!

  2. Coola förkläden! Så snygg konstruktion med fickan på din mammas förkläde. Jag har själv precis sytt ett nytt förkläde med mycket rysch pysch, men är sugen på att sy ett lite mer stilrent, som dina förkläden.

Kommentera

