Nygammal vinterkappa

Jag brukar inte kunna hitta så mycket fina kläder på secondhand, men förra veckan hängde plötsligt den perfekta kappan och väntade på Emmaus. Sitter nästan perfekt och har en fantastisk färg. Den kostade lite mer än vad jag har betalat för tidigare, men det täcker å andra sidan knappt materialkostnaden om jag hade sytt den själv.
grön-kappa1
Jag tror att kappan är skräddarsydd, för den har så mycket fina detaljer och mycket handsytt inuti. Hela fodret var t ex isytt för hand. En av detaljerna som jag gillar är vecken i ryggen. Snyggt och jag kan röra armarna fritt.
grön-kappa3
Den lite tråkiga saken med kappan är att fodret är trasigt i ryggen och att fickorna är i strimlor. Men yttertyget som är rejäl ull ser knappt slitet ut, så jag tänker sy ett nytt foder.
grön-kappa2
Vad tror ni om åldern? Jag gissar på 70-tal. Det är något med skärningen och den ganska stora kragen.

4 thoughts on “Nygammal vinterkappa

  1. Ping: Gammal kappa med nytt foder | Lite Av Varje

  2. Ping: Stickad sjal – En röd drake | Lite Av Varje

Kommentera

