Ta bort stearin från tyg

När jag skrev om min grå A-linjekjol nämnde jag ju även att den hade råkat ut för en olycka: Stearin nedför hela vänstersidan. Jag letade rätt på fläckborttagningstips och satte igång. Resultat är över all förväntan och det märks knappt något alls längre! Tyget är lite stelt där det var som mest fläckat, men det syns inte när jag har kjolen på mig.
Ta bort stearin

Stearin: Lägg tyget i frysen. Det frysta stearinet kan sedan brytas bort. Lägg sedan läskpapper på fläcken och värm bort den med strykjärn. Efterbehandling — se Fett.

Fett: Strö potatismjöl på fläcken och låt ligga över natten. Borsta bort mjölet eller tvätta i varmt tvålvatten.

Ta bort stearin
Ovanstående är de tips jag hittade i mammas tvättstuga. Jag följde dem ganska rakt av även om jag hade kunnat hoppa över frysen (det gick inte att bryta loss något alls). Jag använde även tredubbelt hushållspapper istället för läskpapper. När jag hade tvättat kjolen syntes inget alls, men när jag strök den dök det upp fettfläckar igen, så jag tog på mer potatismjöl och borstade bara bort det.
Ta bort stearin
Jag är så himla glad att jag fick bort stearinet! Det var så typiskt att det hände första gången jag använde kjolen. Nu kan jag ha den på mig igen och den är helt perfekt nu innan det blir kallt.

2 thoughts on “Ta bort stearin från tyg

Kommentera

