A-linjekjol – höstversion

Här är höstversionen av min A-linjekjol! Lagom med värme i tyget, snyggt fall, neutral färg och rejäla fickor i sidsömmarna. Jag är stormförtjust! Typiskt bara att första kvällen jag använde den hälldes innehållet i ett tänt värmeljus ut över den. Så jag har ägnat mig åt lite avancerad fläckborttagning och jag tror att kjolen kommer att vara helt användbar när det är klart. Jag lovar att berätta mer om hur jag gjorde senare. Bilderna i inlägget är tagna av min bror på eftermiddagen innan olyckan inträffade.

Grå A-linjekjol

Foto: Lars Lundberg


Mönster: Egen A-linjekjol
Tyg: Grå ylle-viskosblandning, syntetiskt skjorttyg till fickorna
Tillbehör: Dragkedja och marinblå snedslå

Det finns inte så mycket att säga om mönstret eftersom det är samma som jag sydde upp tidigare i höstas. Den största ändringen är att jag la till fickor i sidsömmarna. De lånade jag från ett annat kjolmönster som jag har använt tidigare. Då visste jag att de blev tillräckligt stora och jag behövde inte konstruera egna. Jag valde också att inte göra något speciellt med midjan den här gången.

Grå A-linjekjol

Foto: Lars Lundberg


Tyget har jag också använt tidigare, i min grå vinterklänning. Jag hade precis så mycket kvar att det räckte till den här kjolen, men hade tygets riktning spelat någon roll hade det inte gått. Det här är verkligen ett perfekt tyg för den här modellen, tycker jag. Lagom mycket värme från ullen och en trevlig tyngd och fint fall från viskosen. Möjligen skrynklar det sig lite väl lätt när jag sitter ned länge, men det kan jag leva med.
gråkjol3
Kjolen är inte fodrad, utan jag planerar att använda den med underkjol istället. Jag valde att kanta infodringen i midjan med snedslå för att få en riktigt snygg och hållbar kant. Samma resonemang gällde fållens kant. Jag gillar verkligen att kanta med snedslå såhär. Det ser så proffsigt ut på något sätt, speciellt när det är en lite avvikande färg. Just för detta syfte brukar jag köpa snedslå så fort jag hittar det på Röda korset eller Stadsmissionen. En annan detalj som jag gillar är den handsydda dragkedjan. Jag hade egentligen tänkt sy på maskin, men jag insåg att det skulle bli lite väl många lager att sy igenom längst upp i midjan, så det fick bli handsytt istället.
gråkjol4
Jag hoppas att jag kommer att kunna använda kjolen mycket nu under hösten och vintern, den känns som att den skulle kunna bli ett favoritplagg. Vad är ditt favoritplagg för hösten?

This is the autumn-version av my A-line skirt. It’s made from a wool-viscose mixture that has a nice combination of warmth and drape. The only difference from the summer-version is that I added pockets to the sideseams on this. I didn’t line the skirt since I plan to wear it with a slip. Thus I wanted a nice finish on the facing and hem, so I used some bias tape that I had around.

4 thoughts on “A-linjekjol – höstversion

  1. Snyggt! A-linjeformat är favoritmodellen för min del. En smickrande modell som dessutom är väldans bekväm. Kan det bli bättre 🙂

    Himla tråkigt med stearinet. Hoppas du får bort fläcken….

Kommentera

