Hindra böjda kanter att töjas

Böjda eller svängda tygkanter töjer sig, så är det bara eftersom de är klippta på skrådden. Problemet är att ett klädesplagg är fullt av dem. Därför är det viktigt att stödsticka* runt halsöppningar och böjda linningar innan man syr något annat, så att de inte töjs under arbetets gång. Men ibland hjälper inte det i längden och man får ta till rejälare metoder för att stabilisera dem. Det vanligaste är nog att sy fast ett band som inte töjer sig i sömsmånen.

Hindra böjda kanter att töjas

Jag använde stadkant för att stabilisera.

Det här kan användas t ex på svängda linningar som utsätts för ganska mycket krafter när man använder sin kjol eller sina byxor. Jag önskar att jag att vetat om det tidigare eftersom jag har flera kjolar som har blivit lite för stora i midjan efter hand. Det är även en utmärkt metod att använda för att stabilisera kanter som är klippta helt på sned, som i en v-ringning eller i byxfickor, och man får inte glömma axelsömmarna i trikåtröjor. Jag tror också att det skulle vara bra till kanter i tyger som är lite töjbara, som t ex manchester.

Hindra böjda kanter att töjas

Kolla hur mycket stödstickningar de har! (Del P är lika lång som midjemåttet.)


Hur gör man då? Jag har hittat ett par olika instruktioner. Dels från Sewaholics Crescent skirt och dels i ett gammalt kjolmönster. De är överrens om att man syr fast ett band i den svängda sömsmånen som ska stabiliseras, men skiljer sig åt gällande när det ska göras. Sewholic vill att man ska sy fast bandet efter att infodringen är på plats och mönstret säger före. Bandet som används kan vara ett smalt, vävt bomullsband, som gärna får vara kyprat (twill tape), eller speciell stay tape, som jag inte vet om säljs i Sverige, eller helt enkelt stadkanterna från tyget man använder, som ju är mindre töjbara än resten.

Har du stött på det här i några sömnadsintstruktioner och provat det? Jag gjorde det i min A-linjekjol och hoppas verkligen att midjan inte ska töja sig.

*Stödsticka: sy en vanlig raksöm i sömsmånen strax utanför sylinjen. Stay stich på engelska.

I recently found out about using twill tape or stay tape to stabilize curved seams. I really wish that I had known this before since I own some skirts that have noticeably stretched out in the waist.

2 thoughts on “Hindra böjda kanter att töjas

Kommentera

