Egenritad A-linjekjol – sommarversion

I somras experimenterade jag lite med att rita och sy en kvartscirkelkjol, och jag blev väldigt förtjust i A-linjeformen på den. Alltså ville jag ha fler, men eftersom kvartscirkeln inte passade mig riktigt över höfterna behövde jag experimentera lite till. Jag utgick från ett grundmönster i en halvgammal sybok och ritade om för att få rätt form. Resultatet är detta, som jag är väldigt nöjd med.
Kvartscirkel a-linjekjol
Mönster: Eget (kommer beskrivning senare)
Tyg: Tunnt men prassligt, troligen bomull
Tillbehör: Dragkedja

Jag tycker verkligen, verkligen om den här modellen. Figurnära i midjan och över höfterna, men med lite vidd längst ned. Eftersom jag nu hade ett mönster att utgå ifrån har jag fått med inprovningar som gör att kjolen verkligen passar mig. Möjligen skulle jag kunna justera var inprovningarna slutar lite, för att få tyget så jämnt som möjligt, men jag tycker inte att det stör särskilt mycket.
Kvartscirkel a-linjekjol
Jag valde att sy kjolen utan någon linning eftersom jag aldrig får sådana att sitta bra på mig. Istället har jag bara sytt en infodring och förstärkt överkanten lite så att den inte ska töja sig. Det sitter bättre och är bekvämare. För att ändå kunna skapa en midjemarkering har jag sytt hällor som passar ett ganska smalt bälte. Jag har lekt lite med tanken på att sy fast ett band som någon sorts permanent bälte, men jag vet inte om jag kan få till det bra.

vit-alinje3
Tyget har jag köpt på Stadsmissionen och jag gissar att det huvudsakliga materialet i det är bomull. Det är lite stelt och strävt på baksidan, så har jag kjolen med strumpbyxor eller leggings är det underkjol som gäller. Men det här är tänkt att vara en sommarkjol, så då hoppas jag ju på att kunna gå barbent. Det finns bara ett litet problem där: Eftersom tyget är vitt i botten är det lite genomskinligt och på nära håll går det att ana det som finns under kjolen. Kanske kan jag sy i något sorts enkelt foder? Jag återkommer till det nästa sommar, tror jag.


This summer I experimented a bit with sewing a quarter circle skirt and I really liked the style. The problem was that it didn’t really fit my hips. As I wanted more skirts like this I decided to adjust an existing basic skirt pattern to get a good fit. I’m acctually quite impressed that it worked this well.

2 thoughts on “Egenritad A-linjekjol – sommarversion

  1. Hej Karin!
    Vilken fin kjol du gjort! En klassisk enkel modell som alltid fungerar. Sedan kan man ju variera den i oändlighet med tyg, fickor, hällor osv. Jättelyckat!

  2. Ping: A-linjekjol – höstversion | Lite Av Varje

Kommentera

