Inspiration: En gammal klänning

Jag brukar ganska sällan få inspiration från existerande kläder när jag syr (medvetet då, undermedvetet får jag det säkert), men nu planerar jag att sy en klänning som jag vet precis var jag har fått min inspiration ifrån.
Vintageklänning
I våras provade jag en klänning på Göteborg Vintage & 2ndhand Supply som jag blev ganska förtjust i. Speciellt de vita detaljerna, krage, manchetter och knappar gillade jag. Tyvärr passade den inte tillräckligt bra för att jag skulle vilja betala det pris den hade. Men jag tog några kort och tänkte att jag kanske kunde sy något eget som liknade den.
Hawthorn Colette Patterns
Jag planerar att använda Colette Pattern’s mönster Hawthorn eftersom halsen och kragen liknar den gamla klänningen lite och det finns manchetter i mönster. Och så har jag redan sytt det en gång och vet vilka ändringar jag behöver göra. Jag tror inte att jag kommer att använda kjolen som ingår i mönstret den här gången eftersom den känns lite för vid på mig, utan jag ska konstruera något smalare. Tyget som jag tänker använda är köpt på en Pandurorea och är någon sorts lapptäckstyg, tror jag.

Brukar du inspireras att sy egna kläder efter att provat något i en affär? Tycker du också att det är läskigt att ta kort på dig själv i provrummet? Det gör jag, och bilderna blev därför inget vidare…

4 thoughts on “Inspiration: En gammal klänning

  1. Jag handlar i princip aldrig nya kläder längre, men blir jätteofta inspirerad och tar med mig idéer hem. Tror dock inte att jag tagit kort på mig själv i provrummet, däremot har jag tagit kort på plagg ute i affären! Känns lite ”fult” att göra det, men ibland bryr jag mig inte.
    Jag tror att du kan få till en fin modell där!

Kommentera

