Bonusblus i 60-talsstil

När jag kan få ut ett användbart plagg av något som egentligen bara var en testversion av ett mönster, då känner jag att det är lite som en bonus. Den här blusen är typiskt en sådan sak. Jag har sytt den av toilen till min grå klänning. Från början var faktiskt min tanke att jag skulle använda den som klänning, men tyget funkade inte riktigt till det. Dels är det för tunt eftersom det är ett ganska välanvänt påslakan och dels kan jag inte riktigt komma ifrån att mönstret känns ganska mycket som just påslakan. Att göra om klänningen till en blus löste dock båda dessa problem.
Blus i 60-talsstil
Mönster: Simplicity 2263 och Stil 4194
Tyg: Ärvt påslakan

Förutom alla de ändringar som jag gjorde i mönstret när jag sydde klänningen har jag smalnat av axlarna lite nu, vilket gjorde ganska mycket för passformen. Istället för att ärmarna sticker ut och upp lite konstigt ligger de på ytterkanten av axlarna nu. Jag släppte även ut det extra i insnitten bak som jag tog in tidigare, eftersom det inte behövdes på blusen.
Blus i 60-talsstil
Jag snodde kragen och halsringningen från ett annat 60-talsmönster och kragen är nog en av de saker som jag gillar mest på blusen. Den ger lite kontrast runt ansiktet och så är jag väldigt nöjd med hur jag sydde den. Dessutom är halsen nu så stor att jag inte behöver någon dragkedja i blusen. Det kontrasterande tyget kommer från samma påslakan som resten, bara andra sidan av det.
Blus i 60-talsstil
Allt som allt är jag rätt nöjd med den här blusen. Tyget är mjukt och mysigt, men har lite av en tendens att fastna på det jag har under, och modellen blev riktigt bekväm efter alla ändringarna. Blusen går dessutom att använda båda nedstoppad i något midjehögt och utanpå t ex byxor. Färgerna funkar även bra med ganska många andra plagg i min garderob. Bra allroundplagg alltså.
Blus i 60-talsstil
Vad är bonus för dig när du syr? En toile som går att använda på riktigt? Eller när tyget räcker till mer än du hade tänkt?

This is a kind of bonus blouse. It’s made from a muslin that I hoped would be wearable. The fabric was too shear for a dress though, so after a few months in a pile of fabric I turned it into this blouse instead.

2 thoughts on “Bonusblus i 60-talsstil

Kommentera

