Min favoritblus

Det här är en av mina favoritblusar! Och den är faktiskt inte hemsydd. Jag köpte den på Myrorna för några år sedan, men den kommer från Lindex. Anledningen att jag gillar den är främst färgen och modellen – skjortblusar med krage som funkar både nedstoppad i kjol och utanpå byxor. Den har även väldigt många designdetaljer och det är dem jag tänkte prata om idag. Det verkar som att designern har kört lite ”extra allt” vad gäller detaljer på blusen och enligt mig är en del av dem onödiga, speciellt eftersom vissa inte ens syns i det skotskrutiga tyget.
Skjortblus
Vi börjar uppifrån då. Blusen är ju sydd i skotskrutigt tyg och då är det nästan självskrivet att knappslåerna klipps på skrådden. Snygg detalj med rutor på sned och man slipper matcha rutorna på knappslån mot resten av plagget. Blusen är dessutom inte knäppt ända upp till kragen, utan har en lätt v-ringning. Runt halsen finns ännu ett parti klippt på skrådden (Vad heter det på svenska? På engelska används samma ord som för haklapp: bib.), vilket knappt syns bakom de rynkade banden med råa kanter.
Skjortblus

Ärmarna har manschetter klippta på skrådden och ännu mer rynkade band.

favoritblus3

Framstyckena har tre stråveck på var sida om knappslån, som i princip inte syns med det här tyget. Det är därför min hand fick vara med på bild…

favoritblus4
Jag tycker att det är roligt med sådana här detaljer på kläder, även om jag inte ids använda mig av dem så mycket när jag syr själv. Däremot skulle jag faktiskt kunna tänka mig att använda en del av detaljerna från den här blusen på något annat plagg. V-ringninggrejen till exempel gör ju att blusen blir lite öppnare i halsen, men ändå ser ut som en skjorta med krage. Stråveck skulle jag också kunna tänka mig att sy på någon blus, men då i ett enfärgat eller mer småmönstrat tyg där de inte försvinner.

Vad tycker du om detaljerna på min blus? Finns det några som du har använt dig av eller vill använda? Har du själv inspirerats av detaljer från ett köpt plagg när du har sytt själv?

Jag skrev det här inlägget för ett par veckor sedan och sedan undrade jag lite varför inget hände. Nu när jag skulle skriva ett nytt inlägg upptäckte jag att det det bara låg som utkast. Hmm, bristande uppmärksamhet någon?

This is my favourite blouse! It has lot of design elements and some of them just disappears in the plaid fabric. I really like how the blouse isn’t buttoned all the way to the collar and instead has a slight v-neck. In some future make I would like to use the small pleats on the front in a way so that you could actually see them.

Kommentera

