Sommarsockar

Under den här sommaren har de här raggsockorna varit min främsta ta-med-stickning. Det har visserligen känts lite ironiskt att sticka extra tjocka sockor en så här varm sommar, men jag behövde dem verkligen. Raggsockorna som jag har använt i mina gummistövlar innan har nämligen knappt några hälar kvar längre. Inte för att jag använder stövlarna så ofta, men det är ju trevligt med hela sockor i dem.

Raggsockor
Mönster: Grundmönster på raggsockor
Garn: Rustik från Netto
Stickor: 3,5 mm

För att få den rätta tjockleken på garnet har jag hållit vanligt strumpgarn dubbelt, mest för att jag hade garnet hemma. Det kommer egentligen från Netto men jag köpte det på Stadsmissionen och upptäckte inte dess ursprung förrän jag kollade på Ravelry. Det är luddigt på ett väldigt varmt sätt och när vädret var som varmast stod jag inte ut med att ta i det.

Raggsockor

Mönstret är någon sorts grundmönster, så inget speciellt alls. Utan att tänka på det gjorde jag dock en annan sorts häl än jag brukar. Den här är väldigt fyrkantig jämfört med många andra varianter. Jag tror inte att jag kommer att använda den igen, men det är ju alltid intressant att prova något nytt.

Raggsockor
På det hela taget är jag nöjd med sockorna och jag tror att de kommer att hålla mig varm i gummistövlarna ett bra tag framöver. Endra problemet är att du skulle kunna vara lite för smala. Än så länge har jag bara provat dem barfota, så jag vet inte hur det blir med strumpor också.

This summer has been extremely warm in Sweden, so it has felt quite ironic to knit extra thick socks. I needed them though. The yarn is normal sockyarn that I had at home and held double and the pattern is just basic socks.

Kommentera

