Bebisklänning

Jag har sytt en bebisklänning! Ganska oväntat för att komma från mig som bara syr åt mig själv annars, inte sant? Eller så är det bara så att jag inte har haft några bebisar i min omgivning att sy åt tidigare.

Bebisklänning

Det är nämligen så att min vän Anna, åt vars mormor jag sydde förklädet, fick en dotter i mars. När det blev lite tyg över efter förklädet bestämde jag mig för att Maj helt klart behövde en klänning i samma tyg som sin mormorsmors förkläde.

Bebisklänning

Jag hade en ungefärlig bild av vad jag ville sy och började leta mönster — eftersom jag inte har en aning om hur stora bebisar är vågade jag inte rita själv. Många av de mönster jag hittade var gjorda för större barn, men till slut hittade jag The Perennial Tunic där den minsta storleken är 6 månader (och som dessutom är gratis).

Mönster: The Perennial Tunic
Tyg: Tryckt lakansväv
Tillbehör: Knapp i nacken och lite band till en ögla.

Maj är inte riktigt ett halvår ännu, så klänningen är lite för stor nu, men inte så stor som jag trodde. Jag hoppas att klänningen ska kunna passa ett tag till också, men gör den inte det kan ju jag sy en ny eftersom mönstret går upp ganska långt i storlekarna.

Bebisbild där klänningen knappt syns

Bebisbild där klänningen knappt syns

Jag är nöjd med mönstret. Det var lätt att sy efter och alla delarna passade ihop. Väldigt bra gratismönster alltså. Har du något bra klädmönster till småbarn att rekommendera? Jag har en känsla av att jag kommer att vilja sy mer åt Maj och det kan ju vara kul att variera sig.

I made dress for my friends baby!

One thought on “Bebisklänning

Kommentera

