Doris som mobilfodral

Jag är av åsikten att en mobiltelefon behöver ett fodral. Det finns ju så mycket som skulle kunna repa skärmen eller något annat. Dessutom kanske ett mjukt fodral dämpar lite så att inte något går sönder om telefonen tappas. Givetvis ska mina fodral vara hemgjorda! När jag köpte mig en ny telefon (min första smartphone!) i våras stickade jag en snabb strumpa åt den, bara för att ha någon sorts fodral. Den är tråkigt randig och jag har inte bloggat om den. Nu när jag hade lite mer tid såg jag dock till att sticka det fodral som jag drömde om redan då: tjockt, rejält och flerfärgsstickat.

mobilfodral2

Knappmönstret kommer från vanten Doris från boken Vantar för alla årstider. En hand är lite större än min telefon, så jag fick ta bort ett par mönsterrapporter. För att vidden skulle bli lagom lade jag sedan till några extra maskor i kanterna. Garnet var sådant som jag hade hemma. Det ljusa, som faktiskt är rosa, är Tuna från Klippan och det gröna är något gammalt som jag har slarvat bort banderollen till. Jag stickade med 2,5 mm stickor så att det skulle bli ett tätt och tjockt material.

mobilfodral1

Vet ni att det här faktiskt är det första som jag gör färdigt från Vantar för alla årstider? Jag började ju på ett par halvvantar förra hösten, men de ligger fortfarande halvfärdiga i stickkorgen. Vantar har väl helt enkelt inte varit det jag har varit sugen på den senaste tiden. Brukar ni köpa fina mönsterböcker och sedan inte göra något av dem? Jag har ett par stycken som jag har sytt eller stickat något enstaka mönster ur, men som jag annars mest tittar på.

I think that a mobile phone needs some kind of case, preferably homemade if it’s mine. This case is quite sturdy since I used quite small needles compared to the yarn. Perfect! The fair-isle pattern comes from a lovely book of mittens.

4 thoughts on “Doris som mobilfodral

  1. Jättesnyggt mobilfodral! Jag har samlat på mig en hel del böcker med anknytning till tyg och garn under åren. Några återkommer jag ständigt till, andra tittar jag mera sällan i. Och ändå frestas jag att skaffa flera …

Kommentera

