Ändringssömnad med fjärilsblusen

Den här veckans sömnadsprojekt har varit väldigt litet, men rätt så tillfredställande. För ett tag sedan blev jag irriterad på att min fjärilsblus var så mycket säckigare än mina andra Almor, så jag tog fram måttbandet och kunde konstatera att den faktiskt var ett par centimeter större i omkrets. Jag måste ha slarvat när jag klippte tyget… Mitt projekt har alltså varit att sy in sidsömmarna.

fjärilar5
Jag sprättade upp fållen precis runt sidsömmarna eftersom jag ville sy in ända nedifrån. Sedan sydde jag helt enkelt en halv centimeter innanför den gamla sömmen, pressade och sydde fållen igen. Klart på nästan ingen tid alls (bra eftersom jag nästan inte har haft någon tid) och blusen sitter mycket bättre nu. Säckigheten syns inte så mycket på före-bilden för den är tagen ur en smickrande vinkel, men jag lovar den finns där.

Före

Före

I took in my Butterfly-Alma slightly in the sideseams as it acctually was larger than my other versions and not just looking it. Nice and quick project.

Kommentera

