Skjortkjol i kvartscirkel

Den här kjolen var lite av ett experiment på två sätt faktiskt. Dels att sy en kjol av en skjorta och dels att sy en kvartscirkelkjol. Det förstnämnda inspirerades jag till av Åsa på ExDesign och det senare är något som jag har funderat på att prova att sy ett tag.
Kvartscirkelkjol
Jag gillar verkligen formen på kjolen. Tillräckligt rak för att vara praktisk att ha på sig, men ändå med lite vidd nedtill. Det som är en aning mindre bra är hur den sitter från midjan och ned till höfterna. Mina höfter ökar i vidd lite snabbare än vad kvartscirkelkjolen gör. Speciellt var det tydligt när jag utgick från mitt midjemått – då satt kjolen som ett korvskinn över magen. Så jag klippte helt enkelt av några centimeter upptill, så att midjan på kjolen blev lite större. Dessutom har jag flyttat de två översta knapparna lite för att det inte skulle bli rynkor runt dem.
Kvartscirkelkjol bak
För att utnyttja tyget i min begagnade skjorta så väl som möjligt klippte jag kjolen i våder. Det fick nästan plats en på varje framstycke och mot vikt kant på bakstycket, men längst ned i ytterkanten saknades lite. Jag sydde i en kil där och struntade blankt i allt vad matchande trådriktning heter, eftersom skjortan ändå var snett klippt. Som tur är syns det nästan inte alls. Linningen klippte jag från den ena ärmen.
Kvartscirkelkjol
Skjorttyget är riktigt härligt. Jag tror att det nog var en ganska dyr skjorta från början, för tyget är ganska tungt och har sneda ränder invävda. Jätteskönt till en sommarkjol. Knapparna var heller inte vanliga, tråkiga skjortknappar, så jag behöll dem. Något annat som jag behöll från skjortan är fickan. Väldigt praktisk att lägga något litet i, typ nycklar, och en kul detalj som påminner om att det här faktiskt har varit en skjorta.
Skjortkjol knappar
Jag kommer helt klart att sy fler kjolar i den här stilen. Men för att få bättre passform runt midjan ska jag försöka ändra lite i ett mönster som jag vet passar där. Det blir nog mitt A-linjemönster från HotPatterns, som egentligen är mycket mindre A-format än jag hade hoppats.

This skirt was sort of an experiment. Both in sewing a skirt from an old shirt and in sewing a quarter circle skirt. The experiments were both quite succesful. The fabric from the shirt is lovely and I really like the A-line shape of the skirt.

8 thoughts on “Skjortkjol i kvartscirkel

    • Jag funderade på att göra som din, men jag hade ingen muddväv och den hade blivit för kort med bara midjelinning. Så jag fick hitta på lite eget. 🙂

  1. Ping: Egenritad A-linjekjol – sommarversion | Lite Av Varje

  2. Ping: 2014 – En sammanfattning | Lite Av Varje

Kommentera

