Reflektioner efter Me-Made-May 14

Jag har inte fått några direkt världsomvälvande insikter efter årets Me-Made-May, men några tankar och reflektioner har jag ändå.
Me-Made-May-'14
Det första är att min garderob inte är uppbyggd för att jag ska kunna klä mig i bara hemgjort varje dag. Och det är inte min mening heller. Därför formulerade jag ju min utmaning som jag gjorde och kunde använda en del köpta plagg. Ändå fanns det några saker som jag saknade. Det här känns bra att veta och är inte något jag tänker ändra på (just nu). Jag vill sy saker som jag tycker är roligt, sådant jag inte hittar i affärer och sådant som jag kan få att passa mig bättre än det jag kan köpa.

Dag 5

Favorit!

Det andra är att jag inte har så mycket sommarkläder. Eller egentligen har jag det men jag har ingen lust att använda dem. Speciellt saknade jag lättare kjolar. Så det står överst på min sylista nu.

Dag 19

Inte så mycket hemgjort, men jag gillar stilen.

Det tredje är att väldigt många plagg inte riktigt passar ihop med varandra färgmässigt. De passar med några andra, men kan inte kombineras hursomhelst. Typ blusar som bara funkar med en kofta och en kjol. Till saken hör att jag är ganska osäker på färger rent allmänt. Vilka jag passar i och vilka som passar med varandra.

Dag 30

Sommarkläder: t-shirt och midjehög kjol.


För att lösa det tredje problemet funderar jag på att gå igenom mina kläder och tänka över vad som är min stil och vad som skulle passa in bra. Kanske titta på Coletteries Wardrobe Architect. Dessutom behöver jag nog lite hjälp utifrån med åsikter om färger. Kanske kan ni bloggläsare vara till hjälp där? Fast det är ju alltid lite svårt med färgåtergivningen i foton, så verkliga möten kan vara att föredra.

Insåg du något spännande under Me-Made-May? Eller har du några tips på hur man åtgärdar garderobskaos? Jag har tänkt rensa min snart och försöka göra mig av med det jag inte använder längre.

I didn’t come to any great insights during Me-Made-May, but I have some thoughts about my wardrobe. Firstly, it’s not supposed to be all me-made. I don’t want to spend my sewing time on making things that I’m not interested in making. Secondly, I don’t like most of my summer clothes. Especially lighter skirts were lacking, so that’s number one on my sewing list. Thirdly, a lot of things don’t work together colourwise. Partly because I’m not sure which colours fit me and which can go together well.

2 thoughts on “Reflektioner efter Me-Made-May 14

  1. De bilder du visar i inlägget tycker jag färgerna fungera kanon och passar dig väl. Sen är det som du skriver svårt att få rätt färgåtergivning på datorn och helt klart lättare att avgöra irl.

    Det där med färger är ju väldigt personligt. Jag tycker man skall utgå från de färger man gillar och sen strunta i vad som är ”rätt och fel”. Några saker som jag brukar följa är att inte kombinera klara färger med mer dämpade färger, inte bli FÖR färgmatchad (tex allt i samma röda nyans), att undvika kombinera komplementfärger (ex rött med grönt, orange och lila)…..men å andra sidan kan ju just detta vara ens stil….och då kör på 🙂

    Jag gillar färger och tycker det är spännande att hitta ”nya” och lite oväntade färgkombinationer – jag kollar på mönstrade tyger, garner, hur andra gör, naturen osv osv….
    Ett knep kan vara att utgå från ett mönstrat tyg som man gillar i färg och plocka upp de färger som finns där i och testa.

    /Fru Purjo

Kommentera

