Cinnober: En röd spetssjal

Här har ni min mest avancerade stickade present hittills: Spetssjalen som jag kallar Cinnober (efter ett rött mineral). Den fick min sambos mamma i 60-årspresent i lördags. Hon ger mig alltid komplimanger för mina hemsydda och stickade saker, så det kändes självklart att ge henne något fint som jag hade stickat. Faktiskt började jag planera för sjalen förra sommaren när jag insåg att hon skulle fylla 60 i år.
Laminaria
Sjalen blev verkligen uppskattad och jag hoppas att hon får tillfälle att använda den och att hon vågar göra det med. De som såg den blev verkligen imponerade och allt berömmet jag fick har fått mig att tänka lite på hur jag ser på mina handarbetesfärdigheter. Jag tar det lite för givet att jag kan sticka sådant här och känner inte att det är något speciellt. Men jag borde nog vara lite mer stolt över mig själv, åtminstone om jag ska döma efter reaktionerna jag fick nu.
Laminaria
Mönster: Laminaria
Garn: teetee Elegant
Stickor: 3,5 mm
Ravelry

Förutom att jag har fått ge bort en väldigt vacker present så har jag haft roligt (för det mesta) medan jag stickade sjalen. Jag gillar spetsstickning eftersom det händer saker mest hela tiden och jag behöver koncentrera mig litegrann. Det har dock medfört att det har varit en hemmastickning och att den har gått ganska långsamt framåt, bara några stycken varv i veckan.
Laminaria
Jag gillade blandningen av olika spetsmönster i sjalen, både luftiga och mer kompakta. De har varit lite utmanande att sticka med några nya sorters maskkombinationer, men mest har de varit roliga och inte allt för svåra att få till. Undantaget var den första delen. Det mönstret verkar rätt enkelt eftersom det är samma sak hela tiden. Ändå kändes det som att jag gjorde fel hela tiden och fick ta upp. Problemet där var nog att det var svårt att läsa av från varvet innan var i stickningen jag var.
Laminaria
Det enda negativa jag kan komma på med den här stickningen är att jag inte fick behålla den fantastiska röda sjalen själv. Som tur är har jag en lika vacker röd Wollmeisehärva liggande som jag nog får ta itu med snart.

This is by far my most advanced knitted gift! I gave it to my boyfriends mother on her 60th birthday last Saturday. She liked it very much and was quite impressed by my skills and endurance. As well as being a beautiful gift, this has been fun to knit. I like lace since there’s always something going on.

6 thoughts on “Cinnober: En röd spetssjal

  1. Vilket otroligt arbete du har lagt ner på sjalen. Den blev jättefin och jag gillar verkligen färgen. Förstår att du fick mycket uppmärksamhet för den 🙂
    /Fru Purjo

  2. Ping: 2014 – En sammanfattning | Lite Av Varje

Kommentera

