Thurlow: Manchesterbyxor färdiga!

Manchesterbyxor Sewaholic Thurlow
Äntligen, äntligen är byxorna färdiga! Som jag har kämpat med att sy dem och få dem att passa. Det är verkligen inget fel på Thurlow-mönstret, men det fanns några punkter där det inte stämde helt överens med in kropp. Nu tror jag att jag har fått till det mesta, så i fortsättningen kanske jag kan ha byxor som faktiskt passar. För byxor jag köper passar oftast mycket sämre än vad de här gjorde från början.
Manchesterbyxor Sewaholic Thurlow

Mönster: Sewaholic Thurlow
Tyg: Smalspårig manchester köpt på Myrorna, tunn bomull som foder
Tillbehör: Dragkedja

Ni som följer bloggen vet att jag började med att sy en toile av shortsen som också finns i mönstret, eftersom de innehåller de delar av byxorna som är svårast att få att passa. Efter att ha provat dem förlängde jag grensömmen genom att öka vidden i innerbenssömmen både fram och bak. Nu när jag har ändrat fler saker undrar jag om jag verkligen behövde det, åtminstone fram har jag lite väl mycket extra tyg i grenen. Sedan sydde jag byxorna i det riktiga tyget och upptäckte att de var lite för stora över låren och fick en massa veck på baksidan. Här började en desperat jakt efter lösningar. Det slutade med att jag tog in benen i båda sömmarna, kurvade ur grenkurvan bak lite och att jag vinklade om midjan enligt denna metod (fast jag fick arbeta med sömsmånerna i midjan). Nu har jag nog inte fler veck än vad som kan förväntas av byxor sydda i tyg utan stretch, bara det att de syns extra tydligt i manchestern.
Manchesterbyxor Sewaholic Thurlow
Nu när jag har gått igenom mina anpassningar kan vi väl övergå till att beundra byxorna? När jag ser bilderna känner jag verkligen att de är snygga! Vilket inte riktigt framgick när jag speglade mig. (Hmm, något för Helenas spegel vs utomstående-teori?) Jag är så van vid smalare byxor att jag var ganska misstänksam mot de utsvängda benen, men nu tycker jag att de kanske faktiskt är smickrande. Vad tycker ni?
Manchesterbyxor Sewaholic Thurlow
Byxorna är bekväma också! Manchestern är mjuk och även om den inte är stretchig tar det inte emot att röra sig. Jag vågade inte göra midjan allt för tight, så jag behöver ha bältet för att byxorna ska sitta helt säkert, men jag behöver inte oroa mig för att de ska sitta åt om jag äter väldigt mycket…
Manchesterbyxor Sewaholic Thurlow
En av de roliga sakerna med Thurlow-mönstret är att man i princip uppmuntras att använda ett roligt tyg som foder i linningen och till fickorna. Fickorna är förresten jättebra, tillräckligt stora för att det faktiskt ska få plats något i dem. Mönstret har bakfickor också, men jag använder aldrig sådana, så jag skippade dem helt enkelt. När jag skulle sy i dragkedjan i gylfen upptäckte jag att jag inte hade någon med rätt längd hemma och den enda jag vill korta hade fel färg. Spelar ingen roll tycker jag, den syns ändå inte.

Nu hoppas jag bara på några svala dagar, så att jag kan använda byxorna också. Eller inte, det är trevligt med sol och (lagom) värme också och jag kan vänta.

My Thurlows are finally finished! How I’ve struggled to get them to fit properly. Not that the pattern is bad or anything, it just didn’t fit my body at certain points. And from the start they fit way better than the jeans I usually buy. Since I’m used to slimmer trousers I wasn’t sure if I liked the flared legs in the beginning, but now that I look at the pictures I think that they’re actually flattering.

7 thoughts on “Thurlow: Manchesterbyxor färdiga!

  1. Jag tycker att de ser väldigt bra ut och sitter bra, man måste ju kunna röra sig också. Thurlow-mönstret ligger här hemma och väntar, får se när jag vågar ge mig i kast med det (har ju nu lärt mig att jag måste göra toilen i alla fall en bit ner på benen). Och jag sade ju att man ser annorlunda ut i speglar och i kameran 🙂

  2. Oj, vad fina de blev! Verkligen kanonbra! Och du ser så fin ut, för det syns hur nöjd du är. 🙂 Byxor och passform tycker jag är bland det svåraste att få till, helt klart.

  3. Ping: 2014 – En sammanfattning | Lite Av Varje

Kommentera

