Belcarra blouse: Inspiration och alternativ

Har ni sett Sewaholics senaste mönster, blusen Belcarra? För ett par år sedan skulle jag aldrig ha varit intresserad av en så löst sittande modell, men på något sätt har det ändrats. Just nu är jag verkligen sugen på att sy Belcarra, eller rättare sagt något liknande. Efter allt krångel jag hade med att få till axlarna på mina Alma-blusar är jag lite tveksam till överdelar från Sewaholic. Jag misstänker liksom att även andra kan vara för trånga och orkar inte försöka ändra, speciellt inte på en raglanärm som på Belcarra. Därför har jag funderat en del på hur jag skulle kunna få till samma stil med ett annat mönster.

Min första tanke var att sy en Sorbetto med ärmar till. Mönstret är gratis och jag har redan skrivit ut det, men när allt kommer omkring är jag inte helt nöjd med passformen på den jag har, så den går nog bort. Själva tanken med en t-shirtmodell sydd i vävt tyg är dock bra, så jag letade lite efter sådana mönster. Jag hittade ett på BurdaStyle och så finns ju Scout Woven Tee från indiedesignern Grainline Studio.


Medan jag fortfarande höll på och funderade och föreställde mig min framtida blus, dök den perfekta lösningen upp helt av sig själv. Miss P publicerade en uppdatering på sin beskrivning av hur hon syr en blus med kimonoärm. Superlätt att rita själv och sy, verkar det som. Jag vet att jag har sett hennes blusar tidigare och inte gillat modellen, men nu är den verkligen det jag vill ha.

Vad tror ni om modellen? Jag tror att den kan fungera bra både nedstoppad i kjolar som sitter i midjan och lite lägre byxor och även utanpå byxor. Användbar alltså.

I’d really like to make something like the Belcarra blouse from Sewaholic patterns, but I’m afraid that it won’t fit my shoulder and I’d rather not try to adjust a raglan sleeve. Thus I’ve searched for an alternative pattern with a similar fit. My choice will be Miss P’s Kimono Tee.

Kommentera

