Thurlow: Manchesterbyxor del 2, fler tips!

Det här med att få byxor att passa och sitta bra är som sagt ganska knepigt. Efter att jag hade sytt min toile trodde jag att jag var igenom det värsta och sydde glad i hågen ihop mina riktiga byxor. När de hade gått från att vara en massa stora tygbitar till ett par faktiska byxor provade jag dem för att kunna göra finjusteringar innan jag sydde på linningen i midjan. Och baksidan av låren var full av rynkor och veck!
Sewaholic Thurlow
Detta hade jag ju kunnat förutse och göra något åt om jag hade sytt en toile av hela byxorna och inte bara shortsen. Jag tänkte göra det först, men så fick latmasken i mig överhanden och tyckte att det behövdes nog inte. Vilket jag verkligen ångrar, för det är mycket jobbigare att arbeta i manchester än i lakansväv.
thurlow-manchester2
Nu har jag alltså ägnat all sytid den senaste veckan åt att försöka bli av med veckan. Jag har bett om råd och googlat efter tips i all oändlighet och sedan försökt använda det jag läst. Jag har nålat, provat, vridit mig hursomhelst för att kunna betrakta min bakdel i spegeln och stuckit mig på vilsekomna nålar när jag ålat mig ur byxorna. Men nu har jag gett upp och bestämnt mig för att det inte blir bättre nu. Möjligen kan jag lösa problemet genom att sy en ny toile och ändra mönsterdelarna. Jag är lite sugen på det, om ett litet tag när jag glömt all frustration.
thurlow-manchester3
Vad har jag då gjort? Ett av de första tipsen jag fick var att smalna av byxorna och det har jag sedan sett som lösning på flera ställen. Jag har provat att ta in jämnt i båda sömmarna (lika i både fram- och bakstycke) och att bara ta in i bakstycket och bara i innerbenssömmen bak. Det som ser ut och känns bäst är när jag har tagit in jämnt, vilket ju också är det enklaste…

Men något gott har det här haft med sig och det är att jag har hittat ett antal nya sidor med tips om att sy byxor.
Fisheye-inprovning kan användas för att lyfta upp tyget på låren.
Att förlänga sidorna av byxbenen ojämnt kan nog ge ett liknande resultat.
På tighta byxor kan man ta in i båda sömmarna mest i bakstycket för att bli av med veck på låret.
Ett par Thurlows som såg precis ut som mina gick att fixa genom att bara ta in i bakre innerbenssömmen.
Framåtlutade höfter skulle kunna ligga bakom problemet och jag är sugen på att prova den här ändringen på min toile.
Dessutom hittade jag åtminstone ett par exempel på Thurlows med veck, där vecken ansågs behövas för rörelseviddens skull.

I thought everything would be ok with my trousers after I had tweaked the muslin, so I happily sewed up the real thing in corduroy. It was a bit disappointing to try them on and find that the back thighs was full of wrinkles. The lesson to learn here is to sew muslins of the whole garment and not be lazy and just make one of the hard to fit parts. The good thing is that I’ve found some new resources for fitting of trousers. My solution, after a week of getting pricked by pins as I tried the trousers on, is to take in both leg seams slightly.

One thought on “Thurlow: Manchesterbyxor del 2, fler tips!

  1. Ping: Thurlow: Manchesterbyxor färdiga! | Lite Av Varje

Kommentera

