På gång: Manchesterbyxor

Manchestebyxor Sewaholic Thurlow
Jag har kommit en bit på vägen på det andra projektet i min vårplanering, nämligen ett par manchesterbyxor utifrån mönstret Thurlow från Sewaholic. Av någon anledning har det varit sjukt segt att komma igång ordentligt. (Troligen är anledning mycket jobbsökande och konstiga ledigheter.) För varje steg känns det som att allt bara har legat i en vecka utan att jag har gjort något. Så det tog väl en vecka att rita av mönsterdelar till toilen, en till att klippa ut den och ytterligare några att sy och ändra toilen. (Jag har inte kollat en kalender för att se om det är sant…) Nu har jag åtminstone kommit så långt att jag har börjat sy på de riktiga byxorna och känner mig rätt peppad att bli klar.
Sewaholic Thurlow toile
Eftersom Thurlow kommer både som byxor och som shorts valde jag att sy toilen som shorts för att spara tyg. Jag tror inte att det ska spela någon roll för passformen runt rumpan, även om shortsen är vidare i benen än byxorna.

Jag sydde efter storlek 2 som stämmer bra med mitt stussmått 25 cm nedanför midjan och med mitt mått strax nedanför midjan (där byxornas midja sitter). Allt enligt Lladybirds sew-alongtips. Men jag är inte som störst 25 cm nedanför midjan utan lite längre ned, så det var inte så förvånande att shortsen var lite små i grenen.
Sewaholic Thurlow toile
Detta löste jag genom att lägga till vidd i innerbenssömmen precis i grenen, vilket förlänger grensömmen. Måttet kallas ”crotch-length” på engelska. För mig räckte det med 0,5 cm fram och 1 cm bak. Det finns fortfarande lite rynkor, men jag tycker att det är ok nu. De där fram syns dessutom mycket mindre i verkligheten.

Det finns ganska mycket information på internet om hur man syr byxor. Jag har tittat mycket på Lladybirds Thurlow-sew-along (och kommer att fortsätta göra det för alla konstruktionssteg) och en annan sew-along för byxor på A fashionable stitch. Dessutom har Colette patterns en hel del tips för olika detaljer i passformen och på Sewaholicbloggen finns en lista med andra sidor som har bra tips, plus fler länkar i kommentarerna.

Har du några bra tips? Eller egna erfarenheter av att sy byxor?



I’m sewing a pair of Thurlow trousers in corduroy. The muslin has been in the making for some weeks, but now I’ve finally started the real trousers. I cut a size 2 and added 0,5 cm in the front crotch and 1 cm in the back.

5 thoughts on “På gång: Manchesterbyxor

  1. Ping: Thurlow: Manchesterbyxor del 2, fler tips! | Lite Av Varje

  2. Ping: Thurlow: Manchesterbyxor färdiga! | Lite Av Varje

Kommentera

