Ufo-blus som blev klar

Den här blusen har haft flera liv. Först var den en herrskjorta som jag köpte på Stadsmissionen. Den klippte jag sönder och av tyget sydde jag en blus. Tyvärr var den konstig och trång över axlarna så den blev bara liggande som ett UFO. Till sist tog jag bort ärmarna och klippte holkärmar av dem istället, så att jag fick en användbar blus.
Blus från herrskjorta
Jag sydde den första versionen i november som en användbar toile till min finblus. Innan dess mätte jag i mönstret och la till mer vidd i ryggen, men till min förvåning kunde jag ändå inte röra armarna ordentligt. Efter att ha läst på lite och bett om hjälp kom jag fram till att det berodde på för stora ärmhål. Så jag fixade det och sydde en ny toile och sedan den grå blusen, men den här blev liggande eftersom jag inte kunde komma på hur jag skulle fixa den. Det största hindret var att jag ville behålla ärmarna. Jag la mycket arbete på de där vecken!
blå-blus1
Nu när jag bestämde mig för att göra något åt blusen, så att den åtminstone blev användbar, försökte jag desperat komma på något sätt att behålla ärmarna. Jag försökte minska ärmhålet genom att sänka ytterkanten av axeln (alltså göra axelsömmen mer sluttande), men det hjälpte inte. Till sist gav jag upp, sprättade loss ärmarna och klippte ut holkärmar från dem. Samtidigt som jag gjorde det minskade jag ärmhålet också.
Blus från herrskjorta
Mönster: Burda 9990 med ärmar från Sewaholic Alma
Tyg: Herrskjorta i bomull/polyesterblandning
Tillbehör: Knappar från skjortan
Blus från herrskjorta
Även om det inte är blusen som jag tänkte mig när jag började sy, så är den rätt söt och jag är hyfsat nöjd. Jag kan röra armarna riktigt bra och det var ju målet med mina ändringar. Däremot fick min ändring av axelsömmen en oönskad bieffekt: Eftersom den lutar mer nu stämmer den ganska illa med hur mina axlar faktiskt är formade. Därför bildas det konstiga veck runt halsringningen. Jag vet inte om jag orkar göra något åt det också. Förmodligen är det bara synördar som skulle se något.
Blus från herrskjorta
Blusen är lite smal över höfterna också, men eftersom jag har tänkt att ha den nedstoppad i kjol eller byxor gör det inte så mycket.

I finally finished a UFO-blouse that has been laying around since November. I made it as a wearable muslin, but the pattern had too low armscyes, which I didn’t realise until the blouse was done. In the end I used the cap sleeves from the Alma blouse, since I couldn’t come up with any way to save the original sleeves and still raise the armscye. I’m rather happy with the result as it’s cute and I can move my arms around.

2 thoughts on “Ufo-blus som blev klar

Kommentera

