På gång: Klöverkofta

Den här koftan med ett mönstrat ok har jag haft i mina planer rätt länge. För ett drygt år sedan köpte jag en massa gul-beige garn på en loppis och jag tänkte direkt att det skulle bli en kofta. Men jag tänkte också att det behövdes mer färg för att bryta mot det beiga. Så föddes tanken på det mönstrade oket.
Stickad kofta
Mönsterbårderna som jag tänker använda kommer från en fantastisk bok om Fair Isle-stickning, men jag har pusslat ihop dem själv. Även grundmönstret till koftan med det runda oket kommer från en bok. Jag tänker sticka ett runt ok eftersom det verkar passa bäst med hur jag har tänkt mig bården.
Stickad provlapp med steek
Eftersom jag ska sticka koftan runt behöver jag ha en steek. Därför kändes det bäst att öva på det när jag stickade min provlapp. Jag har hört mycket om att det är läskigt att klippa i sin stickning, men det tyckte jag inte alls. De här garnerna tycker om varandra och jag har gjort steeken 10 maskor bred, så det känns inte som att det ska repa upp sig.

I’m planning to make a cardigan with a Fair Isle yoke. The pattern borders and the basic sweater pattern comes from a book, but I’ve put it all together myself. I tried out making a steek on the swatch and I feel quite confident to do it on the real cardigan too. No problem with slippery yarn at all.

6 thoughts on “På gång: Klöverkofta

  1. Spännande värre! Jag är mesig när det gäller att göra egna modeller med eget garn och inte följa ett färdigt koncept. Och ändå köper jag ofärgade garner att färga själv, för att våga ge mig på lite mer personliga projekt. Men en dag vågar jag väl lite mer! Du inspirerar!

  2. Ping: Många projekt små (och stora) | Lite Av Varje

  3. Ping: Instagram och pågående projekt | Lite Av Varje

Kommentera

