På gång: Spetssjal

Jag stickar på en spetssjal som ska bli en present. Detta trots att jag inte gillar att tillverka saker åt andra som jag har ett slutdatum på. Fast eftersom jag vet om detta har jag gett mig själv gott om tid och ett roligt mönster att sticka efter.
laminaria2
Mönstret är vackra Laminaria och jag har nästan kommit till kantmönstret, vilket känns som att det är en början på avslutningen. Lite intressant är att i det första spetsmönstret som bara är samma sak hel tiden gjorde jag en massa fel och fick ta upp, medan i det här som är nytt på varje varv i upprepningen går det mycket lättare.

Cinneoberrhododendron i Botaniska trädgården

Cinneoberrhododendron i Botaniska trädgården


Jag har bestämt mig för att kalla sjalen för Cinnober, på grund av den röda färgen. Förra helgen promenerade jag och sambon i Botaniska trädgården och fascinerades av en mörkröd rhododendron som redan blommade. Den hette Cinnoberrhododendron och när jag letade lite info om namnet fick jag reda på att det är ett mörkrött mineral som innehåller kvicksilver.
Cinnabar on Dolomite

Cinnobermineral, bild från Wikipedia



I’m knitting the beautiful Laminaria shawl as a gift and I’m calling it Cinnober, which is Swedish for the mercurycontaining mineral cinnabar.

Kommentera

