Simplicity 2263 – Grå vinterklänning

Simplicity 2263 vinterklänning

60-talspose?


Den grå klänningen som jag har hållit på med de senaste månaderna (faktiskt) är klar och jag är riktigt nöjd! Synd bara att det har blivit vår både enligt kalendern och vädret nu, så varken ylle eller grått är riktigt vad jag vill klä mig i just nu. Men det kommer ju nästa vinter… och jag kan nog få in några användningar till innan jag bara vill vara blommig och färgglad.
Simplicity 2263 vinterklänning
Mönster: Simplicity 2263 från 1969
Tyg: Grå ylleblandning och gråaktigt foder (båda second hand)
Tillbehör: Lång dragkedja

Jag är så himla nöjd med passformen från bysten och nedåt att jag kan ha överseende med hur klänningen sitter över axlarna. Trots två toiler fick jag inte riktigt till det. När jag rör axlarna framåt eller bakåt stramar det fortfarande. Dessutom glider halsringningen bakåt och försöker strypa mig lite eftersom jag har dålig hållning. Men det är inget jag bryr mig så mycket om just nu! Någon gång får jag dock se till att mönstret passar ordentligt i axlarna, för jag vill verkligen ha fler klänningar i den här modellen.
Simplicity 2263 vinterklänning
Jag har gjort en hel del anpassningar av mönstret för att det ska passa mig av vilka bystjusteringen nog är den mest omfattande. Eftersom jag har skrivit om dem tidigare tänkte jag inte gå igenom dem igen utan koncentrera mig på det som är nytt i den här versionen. Istället för klockärmarna i mönstret har jag sytt raka ärmar med rynk i kanten, delvis efter ärmmönstret till en blus. Jag har även kortat av klänningen ungefär 10 cm. Den här längden är ungefär så kort som jag klarar av utan att känna mig oanständig.

Både klänningstyget och fodret har jag köpt på Stadsmissionen, faktiskt vid samma tillfälle tror jag. Därför är jag inte helt säker på materialet. Det grå yttertyget är ull blandat med något annat, men troligen inte något syntetiskt. Om jag ska döma av mitt brännprov är det något cellulosabaserat och med tanke på hur tyget kändes i vått tillstånd tror jag på viskos som den andra fibern. Fodret är nog bara vanlig acetat, men det är vävt med olika färg i varp och väft och skimrar lite fint.
Simplicity 2263 vinterklänning
När jag började fundera på den här klänningen kändes grått helt rätt, men när jag provade den första gången blev jag lite förvånad över att den var så grå. Mitt första intryck var någon sorts uniform och det kändes lite tråkigt. Nu, efter att ha använt klänningen en hel dag, är jag mer sympatiskt inställd och jag gillar ju faktiskt den här grå nyansen, men jag kommer nog att lägga till lite färger när jag använder den i fortsättningen. Färgglada strumpbyxor och en matchande brosch skulle nog inte vara fel.

A winter dress finished right when spring starts to set? Such things happen, but I’ll make sure that I wear it at least a few times before I just want to be colourful. I’m really happy with this dress. The fit is great from the bust and down and in the shoulders it works, but I’ll have to tweak it a bit more for future dresses (which I’m sure there’ll be). The fabric and the lining were both thrifted, so I’m not sure about the fiber content. The outer fabric is a wool blend and I think the other fiber is viscose. When trying on the dress I realised just how grey it is, which I might have to work around with coloured tights and a matching brooch.

19 thoughts on “Simplicity 2263 – Grå vinterklänning

  1. Det blir nog en helt annan känsla med något färgglatt till. Kanske ett par jättestora örhängen? Men fin är den även som den är.

      • Jag fixade hål lagom till min 30-årsdag, efter så där en 15 års funderande och tvekande… Nu några år senare är jag fortfarande väldigt nöjd med beslutet. (Och så finns det ju faktiskt en del clip-örhängen.)

  2. Ping: Bonusblus i 60-talsstil | Lite Av Varje

  3. Ping: A-linjekjol – höstversion | Lite Av Varje

  4. Ping: 2014 – En sammanfattning | Lite Av Varje

Kommentera

