Dragkedja och foder

Dragkedja och foder
Det finns ju många sätt att sy i en dragkedja och det absolut snyggaste är nog att sy i den för hand med små prickstygn. Men om man inte har tålamod till det eller inte bryr sig mycket om utseendet så går det ju att sy på maskin. Jag har precis provat en ny variant där det fina är att man även syr i fodret eller infodringen på maskin. Jag har hittat två olika beskrivningar, där den största skillnaden är vad som sys fast i dragkedjan först. Sewaholic (1, 2, 3) visar att man syr fast infodringen först och Fashion Incubator att man gör det sist.

På det stora hela är jag nöjd med resultatet för min dragkedja. Det var riktigt praktiskt att sy ihop dragkedjan räta mot räta med klänningen och sy på fodret innan jag sydde ihop klänningen och fodret i halsen. Snygga hörn blev det också. Det enda som jag inte är riktigt nöjd med är hur tyget drog sig när jag toppstickade runt om dragkedjan (syns på bilden). Förmodligen är det med eget fel för att jag var lat: Jag borde ha förstärkt öppningen med mellanlägg. Förhoppningsvis blir det bättre när jag pressar sömmen lite.

Och ser ni, det är den grå klänningen. Nu när dragkedjan och fodret är isytt är det verkligen inte mycket kvar innan den är klar.

Har du något favoritsätt att sy i dragkedjor?

I found a new way to insert a zip when there is a lining or facing. It’s really nice!

6 thoughts on “Dragkedja och foder

    • Ja, dragkedjor kan vara så bökiga ibland. Det är därför jag känner att det kan löna sig att sy dem för hand ibland. Även om det tar tid blir det ju snyggt.

Kommentera

