Tandsax

Min senast införskaffade sybehörspryl är en tandsax. Alltså en sax som är tandad och klipper en zick-zackkant. Jag har funderat på att köpa en ett tag och nu sprang jag på en på Panduro till ett överkomligt pris, så jag slog till.
Tandsax
Vad har man då en tandsax till? Jo genom att klippa tygets kant i zick-zack repar den inte upp sig lika lätt. Det beror på att alla de små sneda kanterna är klippta på skrå (mer eller mindre) och precis som med en snedslå repar de inte upp sig. Dessutom gör tandkanten att om tyget ändå skulle repa upp sig är det bara korta trådar som lossnar och inte längs hela kanten. Det fungerar alltså bäst på kanter som är hyfsat trådraka och enligt SunniA fashionable stitch bör tyget vara stadigt vävt.
Tandsax
Lappen som jag har klippt i här ovan kommer från tyget till min grå klänning och repar upp sig väldigt lätt. Trots detta repade den trådraka kanten knappt upp sig när jag behandlade den ganska omilt för undersökningens skull. Den sneda kanten däremot blev rejält tufsig.


Användningsområdet för tandade kanter är t ex som en enkel avslutning på sömsmåner, istället för zick-zacksöm eller overlock. Det är också ett bra sätt att klippa ned klumpiga sömsmåner som man inte vill att ska synas, t ex vid en halsringning eller en krage. På de svängda kanterna för man den extra effekten att de automatiskt jackas och blir mycket smidigare, som Megan skriver.

Jag hade inte hört talas om detta innan jag började läsa engelskspråkiga sybloggar. Där kallas metoden ”pinking”, vilket verkar vara en mer ursprunglig betydelse än ”rosa”. Jag tycker att det verkar vara en väldigt praktisk metod när man vill hindra sömsmåner från att repa upp sig och undrar lite varför man inte lär ut det här i t ex slöjden? Där var det bara zick-zack som gällde, vilket ju visserligen inte kräver mer än en symaskin, men kan bli rätt klumpigt.

Har du en tandsax? Och vad använder du den till i så fall?

I’m very excited about my newly bought pinking shears. I didn’t know about this simple method of finishing seams until I started reading sewing blogs in English a couple of years ago.

Kommentera

