Lite trikåsömnad

Ibland syr jag saker i trikå. Lite som avbrott mellan stora projekt, kanske medan jag funderar på vad nästa ska vara. Och för att öva mig eftersom det är ett område som jag inte känner att jag behärskar. Hittills har jag inte skrivit så mycket om det här. Det är så små projekt att jag känner att det inte finns så mycket att visa upp och vara stolt över. Men stolt borde jag ju verkligen vara: jag övar ju på något som är lite läskigt just för att jag är osäker och jag blir faktiskt både bättre och mer säker!
simone
Det senaste jag sydde är topen ovan och den är det hittills bästa. Mönstret är Simone från Sy! 1 och tyget bomullsjersey med lite elastan i (samma som jag sydde en Renfrew i). Jag är nöjd med konstruktionen; väldigt lite bubbliga sömmar, men passformen skulle kunna bli bättre. Dels känns armhålen för stora och dels skulle vidden i nedanför bysten och vid höfterna behöva justeras. Något att tänka på till nästa gång. Om det nu blir någon, för jag använder väldigt sällan t-shirtar längre, så det känns lite meningslöst att sy dem.
linne-svart
Däremot använder jag linnen nästan jämnt. Jag måste ha något under en blus för att inte frysa. Det här är det första jag har sytt, någon gång i november-december blev det klart. Mönstret är gratis och kommer från So Zo… och tyget är bomullsjersey återbrukad från en stor t-shirt. Jag är nöjd med linnet i stort, men det finns möjlighet till förbättringar. Till exempel matchar inte formen på framstycket mina BH:ar, så banden täcker inte varandra. Det här var även en övning i att sy på resår, vilket gör att den är lite ojämn här och var.

Jag har även lite större planer för min trikåsömnad framöver. Förutom att sy fler linnen vill jag sy en klänning eftersom trikåklänningar är bland det mest bekväma jag vet. Jag tror att det kommer bli en Red Velvet, från Cake patterns, i en viskosjersey som jag har liggande från en utförsäljning i höstas.

Vad anser du om att sy i trikå? Läskigt eller enkelt? Och vad håller du på med som du borde vara lite mer stolt över?

PS. Bilderna är också en övning i att redigera. Är de något att ha eller ser det bara bra ut på min skärm? DS.

Sometimes I sew a bit with knits. Both for practice and as a break between bigger projects. My latest pieces are this simple top and vest. I’m quite happy with the outcome construction wise, but the fit could use a tweak or two. I’m planning to sew something bigger soon, probably a Red Velvet from Cake patterns.

3 thoughts on “Lite trikåsömnad

  1. Jag tycker att det är kul att variera mellan trikå och vävda tyger. Båda har sin charm och sina svårigheter. Trikå är ju mer förlåtande med passformen, men kan ju som bekant bli bubbligt om man t ex råkar dra lite medan man syr. Jag tycker att din Simone blev fin och förtjänar att användas.

  2. Hej, fina saker du gör! Jag har nyss börjat sy i trikå – och varför var jag så rädd för det? Trikåsöm på min Husqvarna 2000 och jerseynål bara. Och att man provsyr i en bit av tyget. Skulle vilja börja sy bh eftersom det är svårt att hitta såna som passar, men så långt har jag inte kommit än. Blir väl att sy en hel hög innan det blir rätt passform…

Kommentera

