Att anpassa mönster efter kroppen

Jag skriver ju gärna om alla de ändringar och anpassningar som jag gör i mönster innan jag syr ordentligt av dem. Men jag skriver inte så mycket om HUR jag gör. Därför tänkte jag göra några inlägg om just detta. För kanske är det så att en del som läser bloggen undrar vad sjutton jag menar när jag skriver att jag minskade bystvidden eller något liknande. Och några andra kanske tänker att de också skulle behöva göra det där, men inte vet hur.

Anpassade mönsterdelar

Anpassade mönsterdelar


Att anpassa ett mönster gör man egentligen av två olika anledningar, även om båda kan sammanfattas med att plaggen ska sitta bra. Dels vill man att plagget ska vara bekvämt att ha på sig, inte vara för trångt eller strama av någon annan anledning. Dels vill man att det ska vara snyggt, inte ha konstiga veck av för mycket tyg här och var.

Jag har inte läst några som helst kurser i mönsterkonstruktion (även om jag skulle vilja) och är alltså ganska självlärd. Det mesta som jag gör har jag hittat på internet eller läst i någon bok. Innan jag går in på specifika anpassningar tänker jag tipsa om mina favoritkällor vad gäller att anpassa mönster efter min kropp.

Böcker

julklappar13
Jag älskar att ha en bok att rådfråga innan jag gör något, det känns tryggt på något sätt. Böcker är ofta bra eftersom de går igenom alla sorters anpassningar, inte bara den som är aktuell för författaren. Dessutom har de ofta ett kapitel om hur man tar sina mått och kommer fram till vilken figurtyp man har, för att förstå vilka anpassningar man kan behöva göra. Min personliga favorit är ”Personalized patterns” som finns som gratis PDF på University of Floridas hemsida. Den innehåller verkligen ALLA tänkbara anpassningar, men är ibland en smula otydlig eftersom det är ganska små bilder. Jag äger också ”The perfect fit”, som har väldigt tydliga instruktioner. Förutom dem finns det en uppsjö av andra böcker på engelska, med lite olika tekniker. Jag har hört bra saker om både ”Fast fit” och ”Fit for real people”. Vill man ha en bok på svenska har jag egentligen inga riktigt bra tips, men jag tror att det är till mönsterkonstruktionsböcker som man får vända sig.
Personalized patterns
The perfect fit
Fast fit
Fit for real people
Mönster och konstruktioner för damkläder

Internet

pinterest-patternadj
På internet finns det mesta, men det kan vara svårt att hitta det man vill ha om man inte vet exakt vad man ska söka på. Jag samlar på mig tips som passar mig på en Pinterest-sida, så att jag kan återkomma till dem när jag behöver dem. Många mönsterföretag har tips på sina hemsidor, speciellt de mindre som Sewaholic och Colette Patterns eller Burdastyles community. Detta är ofta i samband med att de har en Sew-along, så har man ett speciellt mönster kan man kolla på deras hemsidor och få hjälp med annat än bara anpassningarna. Sew-alongs har ju oftast mest tips på hur man ska sy, men ibland går de igenom anpassningar också, som i Byx-sew-alongen från A Fashionable Stitch. För övrigt är det väl bara att googla och ha lite tålamod som gäller.
Min pinterest-sida
Sewaholics blogg
Coletterie
Megan Nielsen Design diary
The Papercut Collective
BurdaStyle
Byx-Sew-along, A Fashionable Stitch

Har du några fler tips? Jag är övertygad om att jag verkligen inte har fått med allt här, speciellt inte på svenska.

I’ve realized that I write alot about the adjustments I make to patterns, but that I don’t write anything about how I do them. Therefor I thought that I’d make som post on that theme. Here I’m starting by listing some of my favourite sources.

2 thoughts on “Att anpassa mönster efter kroppen

  1. Personalized patterns var ju ett jättebra tips! Tack. Har du lyckats ladda ner den eller måste man titta på hemsidan?

    • Jag har laddat ned den genom att skriva ut den till PDF. Jag vet inte exakt hur det funkar i Windows eller på Mac, men när jag väljer att skriva ut kan jag välja ”Som PDF” istället för en skrivare. Om det inte finns inbyggt så kan man ladda ned gratisprogram, tror jag.

Kommentera

