Simplicity 2263 – Den rosa toilen

gråklänning-tyg

Jag är en bit på väg med min gråa klänningen, men jag undrar lite om det kommer att finnas någon vinter kvar när jag är klar med den. Jag har avverkat två toiler och gjort ganska många små eller stora ändringar. De flesta av dem var sådana som jag förväntade mig. Jag börjar alltså lära känna min kropp ganska bra.

Sönderklippt toile

Sönderklippt toile

Anpassningar

  • Bysten Innan jag sydde den första toilen minskade jag bystvidden eftersom jag visste att det skulle behövas. Mönstret är ritat för bystvidd 87 cm och jag är 83 cm, så det blev en ganska stor ändring. Jag hade nog föredragit att göra en lite mindre ändring, men nu var storleken som den var.

    Det första jag märkte när jag provade toilen var att inprovningarna mot midjan slutade för långt ner, så att det blev en lite påse nedanför bysten (tyvärr har jag ingen bild). Det var lätt åtgärdat genom att nåla och sedan sy spetsen lagom mycket längre upp, samt rita om den i mönstret.

  • Överdelen av bröstkorgen Jag kunde utan större problem röra mina axlar framåt när jag provade toilen, men bakåt var förvånande nog svårt. Jag tror att lite av vidden strax under axlarna försvann när jag minskade bystvidden, så jag behövde lägga tillbaka den. Jag klippte i toilen, kom fram till hur mycket som behövdes (0,75 cm) och gjorde samma ändring i pappersmönstret.
  • gråklänning-toile2

  • Överdelen av ryggen Jag kunde som sagt röra armar och axlar framåt och uppåt förvånansvärt lätt, men jag kände ändå att det kunde behövas lite mer vidd för säkerhets skull. Jag la till 0,5 cm i armhålet på varje sida. Dessutom kortade jag av inprovningen från axelsömmen 1 cm eftersom den slutade mitt på skulderbladets övre punkt istället för innan.
  • Höfterna Med den första toilen kom jag fram till att det kanske behövdes mer vidd över höfterna och rumpan, så när jag klippte ut den andra la jag till mer sömsmån i sidorna. Den behövde jag använda visade det sig när klänningen hakade upp sig på rumpan. Jag sneddade ut från midjan till höften så att jag fick 1 cm extra i varje del, 4 cm totalt.
  • Svanken Jag vet inte om jag egentligen har svankrygg, men jag får ofta alldeles för mycket vidd just i svanken. Eftersom mönstret har rygginprovningar var det lätt att bara nåla in dem lite mer på mitten och sedan snedda till de gamla spetsarna.
Slutresultat

Slutresultat

Igår klippte jag ut delar i det grå tyget och idag är det fodret som gäller (ja, här är det lite lyxigt). Den andra toilen har jag tänkt att ska fungera som en sommarklänning, men den får vänta lite innan jag gör klart den. Något som komplicerar det lite är att lakansväven den är sydd av är ganska genomskinlig, så mina underkläder har en tendens att synas. Alltså blir det antingen till att använda underklänning med den eller att köpa hudfärgade underkläder.

I’ve worked my way through two muslins for my grey winterdress (Will there be any winter left when it’s finished?) and done several small and big adjustments, but now the fit is great! Most of them were expected – Small bust, Broad upper back, Large bottom and some kind of Sway back – but the Wide chest probably came from removing width through the SBA. Now I’ve cut into my grey fabric and after cutting the lining too, I’m ready to start sewing.

7 thoughts on “Simplicity 2263 – Den rosa toilen

    • Tack! Jag gillar att läsa om folks syprocess, så jag tänkte att jag skulle visa lite hur jag gör. Skulle bara ha tagit ett foto på det allra första också för att få med hela processen.

  1. Ping: Simplicity 2263: Det artar sig | Lite Av Varje

  2. Ping: Bonusblus i 60-talsstil | Lite Av Varje

Kommentera

