På gång under våren

Jag har planer för några lite större syprojekt nu under våren och jag tänkte att det kunde vara kul att dela med mig av dem. Med ”vår” menar jag i det här fallet första halvåret, eftersom jag räknar med att det är ungefär den tid det kommer att ta för mig att bli klar med allt. Dessutom är jag övertygad om att jag kommer att sticka i mellan med ett och annat småprojekt också.
gråklänning-tyg
Den här grå klänningen har hamnat först på min lista eftersom den är det mest vintriga plagget och jag skulle vilja använda den när den är färdig. Mönstret är från 1969 och jag tänker sy den korta, långärmade modellen. Jag tror att jag ska ändra ärmarna så att de är rynkade med någon sorts manschett istället för klockade. Tyget är en ylleblandning som jag har köpt på Stadsmissionen. Det har några skador mitt på, men biten är så lång att jag nog klarar mig utan allt för mycket pusslande. Jag har redan sytt en toile och kommer att sy en till för att prova mina ändringar. Den tänker jag göra av det rosamönstrade tyget och jag hoppas att den ska gå att använda som klänning.
manchesterbyxor-mönster
Jag har haft det grågröna manchestertyget i evigheter (och sytt en klänning/kjol av en annan bit redan) och det är ett år sedan som jag köpte Thurlow-mönstret, så det är dags att göra något med dem nu. Om man ska gå efter måtten borde mönstret passa mig bra, men jag räknar ändå med att behöva sy åtminstone en toile.
sommarjacka-mönster
Förra sommaren insåg att jag inte har någon riktigt tunn sommarjacka, en sån där som kan ersätta en kofta när man vill vara lite finare. Lite senare kom jag på tanken att sy en kavaj i något bomullstyg och hittade ett mönster som skulle vara väldigt brett i axlarna (och därför kanske passa mig bra). Men nu när jag var i planerartagen sprang jag på mönstret från Neuemode/Stil för en billig penning och tänkte att det kanske kan gå bra också. Minst en toile är given – en kavaj ska ju sitta bra.
axelväska
Det sista på min plan är en lite större axelväska, vilket jag allt som oftast saknar. Tidigare när jag har sytt väskor har jag ritat enkla mönster själv. Det har blivit bra, men de har ju sett hemgjorda ut. Därför tänkte jag prova att sy efter ett mönster. Jag tror jag att jag ska använda det på bilden, men hon som säljer det har en massa fina.Jag ska gräva lite i tyglådorna och se om jag har något passande, men kanske får jag köpa nytt tyg.

One thought on “På gång under våren

  1. Ping: På gång: Manchesterbyxor | Lite Av Varje

Kommentera

