Slutet är nära (för stickningarna)

Den sista tiden (året?) har jag hållit på med flera stora och tidskrävande garnprojekt och nu börjar de bli klara ett efter ett. Det är något visst med att närma sig slutet på något som man har hållit på med länge, tycker ni inte? Samtidigt som man börjar tröttna lite är man ivrig att bli klar.


Närmast att bli klar är en spetshalsduk. Den är det projekt som jag har hållit på med längst någonsin, men kanske inte det jag har lagt ned mest arbete på. Jag har sällan haft den som ensamt projekt och så fort något annan har varit mer intressant har den åkt ned i stickkorgen. Sedan har jag plockat upp den igen lite senare och stickat några varv innan jag har tröttnat på den igen. Nu är jag så trött på den att jag bara vill bli klar. Och så är den fin och varm, så jag vill använda den! Därför har jag bestämt mig för att göra den kortare än tänkt. Den extra längden skulle ändå inte göra någon skillnad för hur mycket den går att vira runt halsen, tror jag åtminstone.

Det andra jätteprojektet är filten av virkade rutor, som har varit det perfekta buss- och spårvagnsprojektet. Restgarnsnystan tar ju inte så mycket plats. Nu är alla 150 rutorna klara och jag har börjat sätta ihop dem. Av någon anledning är det väldigt tillfredsställande att virka ihop dem och sedan titta på resultatet. Jag använder en metod från Attic24 där man virkar ihop rutorna med smygmaskor i rader först åt ena hållet och sedan åt andra. På bilden har jag satt ihop rutorna på längden, men inte helt på bredden. För att få hanterliga bitar gör jag tre rader i taget.

Har ni några stora projekt som börjar bli klara? Eller ligger det något ofärdigt i ett hörn och bara väntar på lite nya krafter?

I’m almost finished with a couple of big woolrelated projects that I’ve been working on for the last year. Firstly a lace scarf that I’m actually quite tired of by now. I’ve picked it up several times during the year, just to set it aside as soon as something else was more interesting. Now I just want to finish it and wear it! The second project is a crocheted blanket which has been my go-to public transportation project this year. Scrap yarn balls really doesn’t take up very much space. All the squares are done and I’ve started crocheting them together.

One thought on “Slutet är nära (för stickningarna)

  1. Ping: Många projekt små (och stora) | Lite Av Varje

Kommentera

