Tvåtusenfjorton

Efter att ha skrivit om året som gick är det ju nästan krav på att skriva om sina tankar inför det nya året. Så eftersom jag faktiskt har lite tankar och planer tänker jag inte bryta mot det.
2014
Mitt största mål med året är att försöka vara lite snällare mot mig själv och det kommer in på alla områden. ”Snäll” innebär inte att jag inte ska ställa några krav på mig själv, för det behöver jag, utan mer att jag inte ska ha för höga krav och inte straffa mig själv när jag inte lever upp till de omöjligt mål jag ibland sätter upp.

Sömnad

  • Jag har på det stora hela varit nöjd med vad jag har sytt under 2013, så jag tänker inte ändra så mycket på det. Jag vill fortsätta att sy kläder som passar mig och är bekväma och som går att använda till vardags. Kanske ska jag försöka hålla koll lite bättre på vad jag syr så att det faktiskt passar ihop med resten av mina kläder (eller åtminstone med några).
  • Hur mycket jag syr tänker jag inte sätta upp något mål för. Det beror så mycket på dagsform och hur mycket tid jag har. Däremot skulle jag kunna bli bättre på att sy i korta stunder. Jag trivs mycket bättre med mig själv om jag syr i 20 minuter istället för att surfa på Pinterest.
  • Jag tänker fortsätta med att ha en plan för de närmaste projekten jag vill ta mig an. Alltså se till att jag har mönster, tyg, tråd och andra tillbehör hemma, så att jag kan börja med en gång jag känner för det.
  • Jag vill inte ha något tvång i det jag syr. Alltså så lite deadlines som möjligt. En bestämd tidpunkt för när jag måste vara klar gör mig visserligen mycket mer effektiv, men jag gillar inte att känslan av stress kommer in i något som jag gör bara för att det är roligt.

Stickning

Jag har en hel massa saker som jag drömmer om att sticka, men eftersom det tar så mycket längre tid än att sy vill jag inte sätta upp några specifika mål. Stickning är något som jag mest ägnar mig åt som avslappning på kvällen.

Bloggen

  • Jag har allt mer kommit till insikt om att jag bloggar för att visa upp mig själv och det jag gör. En del menar att de mest bloggar för att dokumentera saker för sig själv, men jag skulle ljuga om jag sa något sådant. Därför ska jag fortsätta att aktivt försöka få fler personer att hitta hit och komma tillbaka. I det ingår att kommentera på andra bloggar och skapa någon sorts informellt nätverk som alla kan vinna på.
  • För att få fler att stanna kvar måste jag göra bloggen mer inbjudande. Det första steget var att byta layout, vilket jag gjorde för några dagar sedan. Jag håller också på att göra separata sidor för alla mina skapelser och jag ska rensa upp bland mina kategorier.
  • Jag vill fortsätta att blogga regelbundet, kanske två inlägg per vecka om jag har saker att skriva om. Jag läste några tips om hur bloggare kan planera sin tid häromsistens och det som fastnade var att ha en lista med idéer att skriva om, som man fyller på när man har tid över, och att skriva lite varje dag. Speciellt det sista tänker jag ta fasta på: Varje dag ska jag försöka arbeta 30 minuter med något som har med bloggen att göra, skriva, redigera foton, lägga in projekt på mina nya projektsidor osv.
  • Jag vill lära mig att ta bättre foton och hur jag ska redigera dem för att de ska bli så bra som möjligt. Helt enkelt kunna utnyttja inställningarna i min lilla kompaktkamera, förstå vad det är jag gör i GIMP och ha en tanke med hur mina foton tas. En sak som fick mig att fundera på detta var när en av de som jobbar på Kollabora mejlade och tipsade om att bokhyllan inte är någon bra bakgrund. Alltså har jag gått över till den vita väggen igen.

Oj, det här blev visst väldigt långt, men jag tycker åtminstone att det är intressant att läsa sådan här tankar. Har du några tankar om vad du vill sy eller sticka eller handarbeta med under året? Om du bloggar, har du några planer för hur du ska lägga upp det?

After writing about last year I kind of to write about my plans for this year, right? For sewing I want to keep going much as I did last year. Sew clothes that I think are pretty and that I’m comfortable wearing everyday. What I want to get better at is planning my wardrobe so that things work together and to sew in smaller snatches of time. I also want to keep away from deadlines, because I don’t want any stress in something I do for fun. When it comes to the blog I want to make it more inviting and reader-friendly, because I’d really like to have more readers. This include the layout of the blog and how often I post, as well as trying to build a community with other Swedish blogs. I’d also like to learn to take better photographs.

4 thoughts on “Tvåtusenfjorton

  1. Hej Karin!
    Ibland läser man något som man hade kunnat skriva själv. Så var det nu. Jag skriver under på i stort sett varje ord du skrev. Om att nätverka, om att planera sömnaden, om att undvika deadlines mm. Tjugo minuters sömnad varje dag kan vara en stor skillnad för mig. Samtidigt är det helt underbart med en heldag, men med två barn kostar det rätt mycket, kan man säga.
    Jag kommer att följa dig framöver och ser fram emot den bekantskapen! Om inte annat för att vi båda är från Göteborg och den 1 september blir jag också arbetslös. Tjolahopp, liksom.

    • Vad roligt att du känner igen dig i det jag skrev! Jag håller med om att det är härligt när man kan ägna en hel dag åt sömnad, men det fungerar ju sällan.

Kommentera

