Tvåtusentretton

Det är roligt med årssammanfattningar på bloggar, tycker jag. Att se allt som har åstadkommits och minnas tillbaka. Men av någon anledning hade jag inte en tanke på att skriva en egen precis runt nyår. Den kom senare när jag började se alla andras. Så nu, några veckor in på det nya året kommer min sammanfattning av 2013 (som jag uttalar tvåtusentretton, hur gör ni?).

Först ska jag vara lite mer privat än vanligt, för hur jag har haft det under året har ju påverkat det jag skriver om är. Jag har under hela 2013 varit arbetslös, vilket på gott och ont har inneburit att jag har haft väldigt mycket ledig tid. Därför har jag kunnat sy väldigt mycket och utvecklats en hel del på den fronten. Tyvärr innebär det också att jag är hemma ensam väldigt mycket och bara har min egen hjärna att umgås med och den är inte alltid ett särskilt uppmuntrande sällskap. Alltså har det varit en del upp och ner under året och troligen har vissa små tystnader här på bloggen sammanfallit med en nerperiod.

Allt har ju inte varit trist heller. Först och främst så flyttade jag ihop med min pojkvän sedan ganska många år i början av 2013. Nu ett år senare har jag precis börjat vänja mig vid att kalla honom ”sambo”. Dessutom har jag fått träffa en hel del trevliga människor på stickcaféerna här i Göteborg och hittat många nya bloggar att läsa och beundra. För att inte tala om ”Vuxna Sytokar” på Facebook som har gett mycket inspiration och lite råd och tips med.

Nu till det intressanta: Vad jag har åstadkommit under 2013. Jag tänker inte räkna upp allt utan bara visa några favoriter.

Årets finaste


Rosklänningen som jag sydde till mina kompisars bröllop i somras är helt klart det finaste jag har sytt i år, men också något av det minst använda. Det är det tråkiga med att sy finkläder.

Årets mest använda

Min orange Alma-blus har jag använt väldigt mycket. Inte riktigt så att den har gått från stryktvätten till tvättkorgen via min kropp, men nästan. Tyget, färgen och modellen gör den väldigt lättanvänd. De andra två är sydda lite för sent på året för att tävla i samma kategori, men jag känner på mig att de kommer att bli favoriter.

Årets flopp

Lövkoftan var en så fin idé och den var fin och trevlig att ha på sig i början också. Men den töjer sig och töjer sig och hänger och slänger lite hur som helst. Det ligger i materialets natur tror jag. Jag ska försöka stabilisera den lite i nacken och axlarna och med ett bälte eller uppknäppt syns inte säckigheten i kroppen. Det största problemet är dock ”armbågspåsarna” som uppstår så fort jag har använt koftan efter en tvätt.

Årets stickning

Eftersom det mest var sydda saker i de bra kategorierna fick det bli en egen för stickningarna. Jag har inte blivit klar med så många stickade saker under året, vilket väl beror på att jag har mest har hållit på med stora projekt. Något som jag blev klar med och som jag gillar är min blårandiga kofta. Under hösten har jag kommit fram till att den går utmärkt att ha med en långärmad t-shirt under.

Some of my favourites of the past year (except the green cardigan, which sadly is much too drapey).

Kommentera

