Blommig Ruby

ruby4
Den här lilla klänningen var årets sista och årets första sömnad, dvs jag började innan nyår och slutade efter. Den syddes med anledning av en fest med min sambos släkt. Och för att jag ville prova en modell från boken Sy! Från hood till skjortklänning, som jag fick i julklapp. Vad gäller boken är jag väl ett år efter, men jag var inte tillräckligt sugen på den för att köpa själv. Däremot har jag sett tillräckligt mycket uppsytt för att ändå vilja ha den. Alltså julklapp.
ruby1
Mönster: Ruby dress från Sy!…
Tyg: Tunn bomull från en slaktad kjol, svart acetatfoder.
Tillbehör: Inga, men den behöver BH-bandshållare.

Modellen är alltså Ruby dress, med några modifikationer. Först och främst är det en storlek mindre än vad jag ska ha enligt tabellen. Jag var rädd att den skulle bli alltför tältlik annars, så jag mätte i mönstret och kom fram till att det skulle funka. Nu sitter den precis lagom över bysten, men lite tajt över skulderbladen. Alltså borde jag väl ha anpassat för liten byst, men jag hade inte tid att sy en toile. Dessutom har jag höjt både halsringningen och ärmhålen litegrann (sju och två centimeter närmare bestämt). Det kanske bidrar till att den är trång i ryggen. Om vi fortsätter nedåt, så har jag sytt lite insnitt i ryggen eftersom den var ganska säckig annars och till sist har jag förlängt den med drygt 15 centimeter. Ganska många ändringar, men på det stora hela är det ändå en Ruby.
ruby2
Det som verkligen gör den här klänningen är fodret! Det ger en härlig tyngd och jag tror inte att det hade varit samma sak om klänningen hade varit ofodrad och använts med underklänning. Tyget kommer från en mycket vid kjol som jag köpte på Emmaus i våras. Det var så mycket tyg i den att jag kunde lägga hela styckena på bredden av kjolen och slapp skarva. Däremot räckte det inte till några infodringar, så jag sydde fodret efter samma mönsterdelar som ytterklänningen.
ruby3
Sa jag att jag gillar min Ruby? Jag känner mig fin i den och den är precis lagom lång för att jag ska vara bekväm. En bra finklänning för de här mörkare årstiderna. Givetvis med en kofta eller något annat över axlarna, annars fryser jag. Dessutom är den lagom 60-talsaktig, vilket jag är inne på just nu.

This little dress was the last and first project of the year and I made it for a party with my boyfriends extended family. I did a whole lot of small adjustments to the pattern, raising neckline and armholes, lowering hem and adding back darts, but it’s still mostly the same dress as in the pattern. It’s cotton and lined with acetate, which gives a nice weight to the dress. I really like it, a nice dress for a party in the dark seasons. It’s also a nice 60’s style, which I’m starting to like more and more.

4 thoughts on “Blommig Ruby

Kommentera

