Inköp, presenter och vinster

Jag har en färdig klänning som bara väntar på att bli bloggad om, men än så länge har jag inga foton. Kanske imorgon när mitt vardagsrum är som ljusast. Tills dess tänker jag försöka underhålla lite genom att visa upp några saker som nyss har hittat hem till mig.

inköpstockholm

Den första kategorin är ”Inköp”, vilket är mina souvenirer från förra helgens Stockholmsbesök. Visst är jag i gott sällskap när det gäller garn och tyg som souvenirer? Tyget är köpt på Tygverket, som jag planerade att besöka efter rekommendationer (till alla som frågade efter tygaffärer i Stockholm) i Vuxna Sytokar på Facebook. Det är tunnt bomullstyg från Liberty of London och jag tänker mig en långärmad blus i det. Jag stod länge, länge och valde framför hyllan med vackra mönster och fick till slut be min sambo om råd. Som tur var hade han inte somnat av tygaffärsatmosfären utan kunde ge riktigt bra råd.


Garnet kommer från Litet Nystan och är handfärgat och supermjukt. Babyalpacka och mullbärssilke känns väldigt lyxigt! Jag tänker mig någon sorts stor spetssjal för att göra det rättvisa. Det roliga är att jag inte alls hade planerat att köpa garn. Jag hade bara sett affärens namn på kartan när jag letade efter tygaffärerna på Söder och tänkte att jag kunde se efter om det faktiskt var en garnaffär om jag kom förbi. Det visade sig vara en riktigt fin liten butik!
julklappar13
”Presenterna” är förstås julklappar. Jag önskade mig The perfect fit för att bli lite bättre på att anpassa mina mönster och Sy! … eftersom jag har sett så många av modellerna uppsydda och vill prova själv. Den tredje boken, i mitten, är UnderbaraClaras Garderob, som min bror köpte eftersom den följde temat i mina önskningar. Fin och många projekt, men inte riktigt min stil.
sax
Till sist kommer så ”Vinster”. Jag vinner aldrig något, vilket förmodligen beror på att jag inte är med i utlottningar, eftersom jag aldrig vinner något… Men i Sypeppen i november hade Fredrika vinster i form av små saxar åt oss alla, så för en gångs skull vann jag något. Den söta saxen dök upp igår tillsammans med ett fint kort. Tack Fredrika! Saxen ska få bo intill min symaskin, så att jag slipper använda tygsaxen till att klippa trådarhela tiden.

Har mina läsare köpt något fint på sistone eller fått några trevliga sy- eller stickrelaterade julklappar?

These are some things that I’ve bought, received as gifts or won lately.

Kommentera

