Julkläderna

jul13-1
Jag blev färdig med mina julkläder i tid, faktiskt behövde jag inte sitta varken på julafton eller på kvällen den 23:de som jag brukar. Däremot var det värre att få till bilder, så inlägget har dröjt. Det är ju en mycket kort stund varje dag som det överhuvudtaget är tillräckligt ljust för att få till någotsånär vettiga bilder. Att gå ut är heller inte min grej eftersom jag är frusen av mig och helst inte vill stå utan ytterkläder och posera framför självutlösaren en lång stund. Men igår på nyårsafton, när jag också använde samma kläder, lyckades jag äntligen ta några bilder.

Mönster: Kjolen: Simplicity/Style 2405 från 1978. Tröjan: Sewaholic Renfrew
Tyg: Kjolen: Ylle-syntetblandning, acetatfoder. Tröjan: Ribbstickad ylletrikå.
Tillbehör: Dragkedja och tryckknappar till kjolen.
jul13-2

Jag tänker börja med att prata om kjolen eftersom jag är mest nöjd med den. Först och främst sitter den så himla bra! Mamma hade klippt ut mönstret i storlek 36, men det var lätt att bara lägga till lite mer sömsmån och få till en 38:a, så att midjan sitter åt lagom mycket. Jag kortade kjolen med ungefär 15 cm för att få den att sluta vid knät istället för på vaden. Eftersom det är en vinterkjol ville jag att den skulle täcka knäna istället för att sluta precis ovanför. Man vill ju ha ut lite värme av yllet!

Tyget köpte jag på Stadsmissionen, så jag vet inte exakt vad det innehåller, men bränner man det lite luktar det illa och smälter. Därför tror jag på både ull och något syntetiskt. I tyget finns ett rutmönster invävt. Det upprepar sig, men är fruktansvärt osymmetriskt, så jag valde att bara matcha ränderna. Vilket jobb! Speciellt eftersom tyget är ganska löst vävt och gärna flyttade sig litegrann. Matchningen är bäst mitt fram och bak, men sidorna är ok. Däremot gick det inte alls att få till sömmen mot veckunderlägget, fast den syns ändå knappt.

jul13-3

Tröjan är jag lite mindre nöjd med. Den är jättemysig att ha på sig; varm och kliar inte, går att ha både till kjol och till jeans. Men lite för stor över axlarna, tror jag. Efter min första Renfrew, som kändes för tajt i armhålorna, sydde jag en till där jag gjorde axlarna en storlek större. Det blev ok, så jag körde på den ändringen nu med, men nu känns det helt klart lite för stort. Jag funderar på att sy in tröjan lite i sidorna för att bli av med extratyget under armarna, men tänker vänta tills jag har tvättat tröjan en gång. Dessutom blev halsringningen så stor att jag inte kan ha något annat än ett linne under tröjan utan att det sticker upp. Då är det bra att den inte kliar.

Sydde eller stickade ni något speciellt att ha på er vid jul och nyår? För mig är det lite av en tradition att göra det och i år bestämnde jag mig för att göra saker som jag kan avända till vardags senare, för att slippa en finklänning som bara hänger i garderoben.

My Christmas and New Years outfit for 2013! All woolen, so that I can wear it more during the winter. I’m most happy with the skirt, which I made from a late 1970’s pattern that my mother had. It fits me nicely in the waist and I cut it off so it just covers the knee. The top is very cozy to wear, but slightly too large over the shoulders. I cut it a size larger there since my shoulders are usually too large for the Sewholic patterns, but I guess I didn’t need to here.

2 thoughts on “Julkläderna

  1. Ping: Tvåtusentretton | Lite Av Varje

  2. Ping: Dagens: Röd Renfrew och Alma | Lite Av Varje

Kommentera

