Svart vardagskjol

Vad är det här? Två färdiga syprojekt inom loppet av en vecka? Jo, faktiskt, jag började på kjolen direkt efter att jag blev klar med Hawthornklänningen, alltså i måndags förra veckan (så egentligen nästan två veckor…) och jag har ansträngt mig för att bli klar fort. Varför då? För att jag verkligen ville vara med i Sypeppen med något återvunnet!
svartkjol3
Mönster: A-linjekjol från HotPatterns
Tyg: Kraftigt bomullstyg fån herrbyxor, rester av tryckt tunnare bomull
Tillbehör: Jeansdragkedja

Den här kjolen var från början två par byxor som min sambo slitit ut i grenen. Eftersom han inte tycker om att handla kläder köper han oftast flera likadana. Därför hade jag ganska gott om tyg och de var egentligen inte så värst slitna, förutom hålen i grenen. Redan när jag tog hand om dem tänkte jag mig en kjol, men det tog ett tag att fundera ut hur jag bäst skulle utnyttja tyget. I slutändan bestämde jag mig för att klippa våder från benen.
svartkjol1
Jag fick ju A-linjekjolen från HotPatterns att passa rätt bra i somras, så jag valde att utgå från det mönstret. Ett isärklippt ben skulle inte rymma ens ett halvt fram eller bakstycke, så jag fick dela upp dem på något sätt. Mönstret har en inprovning vid midjan och jag drog en linje från benet närmast mitten och klippte isär mönstet där och klippte bort kilen. Sedan la jag till sömsmån och rundade av sidodelarna lite vid den före detta inprovningskilen. Alla delarna fick precis plats på varsin bendel och jag kunde till och med klippa mitt fram-delen mot vikt kant. Däremot fick jag klippa midjelinningen vinkelrätt mot trådrakan.
svartkjol2
Tyget är ett ganska kraftigt bomullstyg, ungefär som en medeltjock denim, och har som synes inte så mycket till fall. Detta gjorde att jag var osäker på hur väl sömmarna skulle hålla sig isärpressade om jag sydde som vanligt. Därför provade jag att sy fällda sömmar där våderna sätts ihop till fram- och bakstycken. Det blev riktigt bra, tycker jag. Sidsömmarna sydde jag däremot som vanligt och zickzackade, där känns det inte lika viktigt att det är helt platt.
svartkjol5
Jag valde att sy insidan av midjelinningen i kontrasterande tyg. Jag hade inte tillräckligt av byxtyget och inte heller något annat mörkt, så jag valde något riktigt avvikande. Det syns inte alls när jag har kjolen på mig, men jag blir glad när jag tar den av och på mig!
svartkjol4
Jag är helt klart nöjd med kjolen! Den är bekväm, neutral och troligen ganska oöm. Så jag hoppas att den ska bli använd så mycket som jag tänker mig.
svartkjol6
Vad tycker du om att sy nya saker av tyg som varit något annat tidigare? Jag gillar det, dels för att man kan hitta tyg som inte är så lätt att få tag i annars och dels för att det känns bra att återvinna. Sedan är det ju roligt att klura ut hur ett gammalt plagg bäst kan utnyttjas och pussla med mönsterdelarna. Det finns rätt många bloggar som håller på med ”refashioning”, men några av mina favoriter för inspiration är Zoe, Portia och Petra.

This might be my most advanced refashion to date. I started by cutting apart both the pattern and two pairs of my boyfriend’s old trousers. The pattern pieces just fit on the cutapart legs. The fabric is a fairly thick cotton, almost like denim, so in the hopes of getting everything flat I tried out felled seams where I joined the side and center pieces. So nice! In fact I think the whole skirt is rather nice. Nice fit, neutral and probably rather durable. I hope that I will wear it a lot!

5 thoughts on “Svart vardagskjol

  1. Din kjol ser bra ut och jag hade aldrig trott att den har varit ett par byxor. Själv är jag inte så bra på refashion, varken att se potential eller att faktiskt genomföra det.

    • Tack! Att se potential kräver väl som allting lite övning och vana. När det kommer till genomförandet, så har jag en stor hög med saker att sy om liggande i en garderob. Men det är ju oftast enklare att sy med nytt tyg, så de blir liggande.

  2. Ping: Tvåtusentretton | Lite Av Varje

Kommentera

