Hawthorn

Då var min Hawthornklänning klar, använd och fotograferad. Jag är riktigt nöjd, men som alltid finns det några småsaker som hade kunnat vara bättre.
hawthorn3

Mönster: Colette Patterns HawthornHawthorn
Tyg: Tryckt lakansväv köpt på Stadsmissionen
Tillbehör: Knappar från Stoff & Stil, dragkedja

hawthorn4

Jag tänkte börja med att gå igenom de ändringar och anpassningar jag har gjort med mönstret. Den mest uppenbara ändringen är väl att jag inte har knappknäppningen hela vägen ner på framsidan. Istället har jag en dragkedja i sidan, och jag kunde klippa både fram- och bakstycket mot vikt kant. Jag gjorde två stora anpassningar till min kropp i mönstret. Först en minskning av volymen över bysten (följ inte instruktionerna på Coletteries Sew-Along!) och sedan en ökning av vidden över skulderbladen (den metoden ska jag skriva mer om någon gång). Det resulterade i ett av de bekvämaste och mest välsittande klänningsliven som jag har sytt eller överhuvudtagit provat. Eftersom jag vill kunna ha ett linne under klänningen utan att allt hakar upp sig sydde jag sidsömmarna med lite mindre sömsmån och fick två centimeter mer vidd runt om.

hawthorn5

Vad är jag inte helt nöjd med då? Jo manchetterna. De är nämligen omkring en centimeter kortare än slutet på ärmen. Jag hade kunnat upptäcka det när jag sydde min toile, men då gjorde jag lite fel i hur jag sydde på manchetterna. Eller så hade jag kunnat klippa ut nya manchettdelar i en större storlek när jag upptäckte det, men då var jag för lat. Istället gjorde jag väcket i ärmen lite större och fick en tightare manchett. Det hela är inget stort problem, men ibland när jag böjer på armbågarna känns det obekvämt.

hawthorn6
På det stora hela är jag nöjd med klänningen. Överdelen sitter riktigt bra och kjolen är söt och vid. Jag ska försöka göra mitt bästa för att utnyttja den som den vardagsklänning jag tänkte mig när jag planerade den. Tyvärr blir det väl snart för kallt för det ganska tunna tyget, men med tjocka strumpbyxor borde den klara sig åtminstone så länge det inte är minusgrader.

My Hawthorn dress is finally finished, worn and photographed. I’m mostly very happy with it, but there’s of course always some small thing that’s not quite right. On this dress it’s the cuffs that are that thing. For some reason they’re smaller than the corresponding end of the sleeves. The main result is that is slightly uncomfortable when I bend my elboves.
I had to make some adjustments to make the pattern fit my body. A small bust adjustment and something for a broad upper back, which gave me the most wellfitting and comfortable bodice I’ve ever made or tried on, I think.
Overall I’m very happy and will try to wear the dress as much as possible before it gets to cold for the cotton fabric.

3 thoughts on “Hawthorn

  1. Den ser ut att sitta riktigt bra, hoppas att inte manchetten stör för mycket. Jag blir mer och mer sugen på en egen Hawthorn ju fler jag ser.

  2. Ping: Inspiration: En gammal klänning | Lite Av Varje

Kommentera

