Halsduksorm

kex1

Förra vintern frågade min sambo mig om jag möjligen skulle kunna sticka en halsduk till honom eftersom han ogillade den han hade. Jag sa ”Ja, men inte nu, du kan få den nästa vinter.” Nu i september kändes det som rätt tidpunkt att börja för att han ska hinna använda den medan det är kallt. Mönstret har jag valt, det är Kex av Stephen West, men garnet, en supermjuk  bomull-merinoullblandning, och färgerna fick han vara med på. Hittills är det här en riktigt rolig stickning! Garnet är tillräckligt tjockt för att det ska gå fort framåt och ränderna gör att det syns också. Sedan jag tog fotot innan helgen har halsduken nog växt med 20 cm och den liknar allt mer en orm. Det där ihoprullandet kommer kanten man stickar på i slutet förhoppningsvis råda bot på. Och lite blockning skadar nog inte heller.

Vad tycker du om att sticka till andra? Jag tycker att det är roligt så länge jag stickar något som jag själv har valt och inte har bråttom med det. Det värsta som finns är när ens hobby blir ett tvång.

I’m knitting a scarf for my boyfriend, who actualky asked me for one last winter. The pattern is Kex by Stephen West and I’m using a supersoft cotton-merino blend. So far, this is really fun! The yarn is thick enough for the scarf to grow quickly and the stripes make the growth visible. I really hope that the border that is knitted on in the end and som blocking will remove the tendency to roll up…

Kommentera

