Värdet av en toile

BildIbland får jag en påminnelse om hur viktigt det kan vara att sy en toile så att man kan prova sitt plagg innan man syr på riktigt. Genom att sy den här lärde jag mig en flera viktiga saker.

  • Att instruktionerna för att ändra bystvidden som finns på Coletterie är fel, fel, fel (åtminstone för mig), så det var bara att sy ett nytt liv ändrat efter nya intruktioner. Nu passar det dock utmärkt!
  • Hur mycket mer vidd jag behöver över skulderbladen för att kunna röra armarna framåt. Klipp upp där bak och uppskatta hur stor öppningen blir när jag drar fram armarna. Överför det till pappersmönstret på ett bra sätt. Det sista vet jag inte om det blev bra eftersom jag inte orkade sy ett liv till.
  • Hur man syr snygga manchetter och manchettsprund. Man är helt klart mer noggrann än jag var här och man använder inte kontrasterande tråd.

Livet hör till Colette Patterns Hawthorn, som jag ska göra klänningsversionen av. Delarna i det riktiga tyget ligger och väntar på sybordet.

My muslin for the Hawthorn dress from Colette Patterns. While making it I learned, among other things, that the instructions for a SBA on the Coletterie was wrong, which meant that I had to make another muslin just to correct that. The only other change I had to do was to add more width in the upper back. I hope that the adjustment I made to the pattern piece will also work. I also used the muslin as an opportunity to learn how to sew the pretty cuffs from the pattern.

Kommentera

