Fjärilar, fjärilar

Det här är min fjärde Almablus och den som jag hade tänkt att skulle vara perfekt. Men perfekt är väl kanske lite svårt att uppnå, så helt ok får räcka. Kanske ansträngde jag mig lite för mycket när jag ändrade i mönstret eller så är tyget lite annorlunda jämfört med de tidigare, för blusen känns lite säckig. Jag är ändå nöjd, tro inget annat, men färdig med det här mönstret.
fjärilar1
Mönster: Sewaholic Alma
Tyg: Bomullsvoile från Stoff och Stil, återvunnet tyg till krage
Tillbehör: Två vita knappar, snedslå

Jag har egentligen bara gjort två ändringar i mönstret, men de innefattade flera delar så de känns många. Det största är att jag har lagt till mer vidd ovanför bysten och runt skulderbladen genom att göra ärmhålen mindre och ärmkullen större på de raka partierna. Jag vet inte om det var det bästa sättet att göra det på. Nu ser det lite säckigt ut i ryggen, tycker jag, men jag kan å andra sidan röra armarna ordentligt. När jag har prövat någon annan metod också tänkte jag skriva mer om det. Förutom det förlängde jag blusen i livet genom att göra delarna längre längs den angivna linjen. Inget konstigt där.
fjärilar2
Det jag är minst nöjd med på blusen är manschetterna. Jag vet att jag har smala handleder, men de här är verkligen enormt vida. Jag får utan problem igenom händerna utan att knäppa upp dem. Det är lite irriterande att jag inte tänkte på att prova dem innan jag hade sytt ihop allt — nu orkar jag verkligen inte sprätta upp all toppstickningen. Det får väl bli en läxa till nästa gång jag syr något med manschetter.
fjärilar4
Tyget är fantastiskt! Mjukt, men ändå med lite stabilitet. Perfekt i ett sommarplagg, känns det som. Jag har tillräckligt mycket kvar för att sy ett linne, typ Sorbetto, tror jag. Det vita till kragen kommer från en blus som jag slaktade. En del kanske tycker att jag är knäpp som klippte sönder en ärvd blus för att göra en krage, men jag känner att den kommer mer till nytta såhär eftersom jag faktiskt använder tyget nu. Blusen hade varit min farmors och jag vet inte hur gammal den var, men den var sydd på ett sätt som indikerar ganska gammal. Hade den passat mig bättre hade jag försökt använda den på riktigt.
fjärilar3
Nu är jag verkligen färdig med det här mönstret. Att sy efter samma mönster fyra gånger inom några få månader är lite för mycket för mig, speciellt när det var för att jag inte blev helt nöjd de första gångerna. Jag vill ha omväxling. Brukar du sy eller sticka efter samma mönster flera gånger? Gör du det för att du var nöjd med det eller för att du ville förbättra det?

My fourth atempt at the Alma-blouse, which was supposed to be perfect. It’s quite hard to reach ”perfect” so I’m settling for alright. I might have added too much width in the upper back since it looks slightly saggy, but at least I can move my arms. The thing that I’m the least happy with is the enormous cuffs — I can get my hands through without unbuttoning. I should have tried them on before sewing all that topstitching… The fabric is lovely though. Cotton voile is so soft, while still slightly crisp. I think that I have enough left over for a tank top.

2 thoughts on “Fjärilar, fjärilar

  1. Ping: Belcarra blouse: Inspiration och alternativ | Lite Av Varje

  2. Ping: Ändringssömnad med fjärilsblusen | Lite Av Varje

Kommentera

