Leaves that are green

Min allra första egenhändigt uttänkta kofta är äntligen färdig! Kan ni tänka er att jag är nöjd? Speciellt som den är väldigt trevlig att ha på sig och sitter bra.

leaves5
Mönster: Rak grundkofta efter mina mått, spets från boken Sticka Mera.
Garn: Hjertegarn Blend Bamboo, 6,5 nystan
Stickor: 3,0 mm till resåren och 3,5 mm till resten.
Ravelry

I was twenty-one years when I wrote this song.
I’m twenty-two now but I won’t be for long
Time hurries on.
And the leaves that are green turn to brown,
And they wither with the wind,
And they crumble in your hand.

Inspirationen till färgen och lövmönstret kommer från låten ”Leaves that are green” av Simon & Garfunkel. Jag ägnade en hel del tid i våras åt att provsticka lövmönster för att hitta ett som funkade som bård och var någorlunda platt utan blockning. Sedan gick jag och letade grönt garn i min lokala garnaffär, men nästan alla fina gröna bomullsgarner var slut. Den här bambu-bomullsblandningen var egentligen mycket mjukare och slinkigare än vad jag hade tänkt mig, men i slutändan är jag väldigt nöjd med det.

leaves6

Samtidigt letade jag även mönster på koftor i bomull, men hittade verkligen inget som stämde med bilden i mitt huvud. Så det blev till att hitta på eget. Efter att ha hittat lite tips på att sticka med bomull, valde jag att utgå från ett klassiskt koft och tröjmönster i delar. Det verkade nämligen som att sömmarna skulle hjälpa till att stabilisera koftan så att den inte sträckte ut sig allt för mycket.
leaves7
Jag utgick från mina mått och la till ett par centimeters rörelsevidd, vilket gör att koftan är lite vidare nedtill än över bysten. För att få till ärmhålen bra lånade jag rakt av ur Emelie-mönstret. Det krångligaste var ärmkullarna, som jag fick sticka om ett par gånger innan de passade i ärmhålen. Tips om konstruktionen hittade jag hos Knitty. Av någon anledning ville jag ha tryckknappar och stabiliserade därför knappslåerna med ripsband (petersham ribbon). Det var första gången för mig och jag tror att det blev bra, kanske lite för korta band bara.

Så, vad är mer kvar att säga? Att jag är jättenöjd trots eventuella småfel och brister. Att ni verkligen borde klicka på länken till klippet med låten och lyssna på den. Blir ni inspirerade att sy eller sticka något genom musik eller någon annan kulturgrej?

This is my very first knitted garment that I designed myself! And I didn’t go the easy way of doing a top-down raglan woolen sweater, but went for cotton/bamboo and bottom-up separate pieces. The main reason for doing this was that I couldn’t find any patterns for cotton cardigans that I liked. Of course I didn’t come up with everything myself — I borrowed bits and pieces from some basic patterns and the lace pattern is from a book. Overall I’m very happy with how this turned out! Nice fit and lovely drape to the fabric.
The leafy lace border and the colour was inspired by the song ”Leaves that are green”, by Simon and Garfunkel

10 thoughts on “Leaves that are green

  1. Wow är imponerad! Vilket tålamod med omstickning och allt. Verkligen fin kofta, tycker om att du satt mönster i ryggen också, tufft! Kan inte komma på att jag blivit inspirerad av musik, men tycker om att se mönster/bilder i byggnadsdetaljer. Men att jag stickar något utifrån det kan jag inte påstå.

  2. Snygg! Härlig färg du har valt. Vill lära mig sticka, men jag tar ett hantverk i taget. Har precis lärt mig virka och vill fördjupa mig i det först.

    • Tack! Det är nog en klok inställning att satsa på ett hantverk i taget. Jag håller på med allt möjligt och känner att jag inte kan lägga så mycket tid som jag vill på något.

  3. Ping: Tvåtusentretton | Lite Av Varje

  4. Ping: 2014 – En sammanfattning | Lite Av Varje

Kommentera

