Koftbroderi

rosakofta1
Den här koftan har jag haft i flera år, men hela tiden använt lite motvilligt eftersom den är så otroligt rosa. Det är helt enkelt inte riktigt min färg – även när jag har andra färger som matchar har jag känt mig lite obekväm i koftan. Eftersom jag inte hade lust att göra mig av med den eller skaffa någon ersättare, bestämde jag mig för att försöka göra koftan mindre rosa. Idén var att lite av en annan färg skulle kunna bryta av litegrann.

rosakofta2

Före

Det fick bli nya knappar och några rader med broderade kedjestygn, både moulinegarnet och knapparna kommer från välgörenhetsaffärer. Mörkblått valde jag eftersom jag tycker att det går bra ihop med rosa och kedjestygn eftersom det är vad jag kan sy snyggast.

rosakofta3

Efter

Själva broderandet tog inte särskilt lång tid, men koftan blev liggande halvfärdig under nästan hela sommaren. Förhoppningsvis hinner jag använda den lite innan det blir dags att ta fram yllekoftorna igen. Jag är hittills nöjd med resultatet – koftan känns inte lika illrosa längre. Men jag kanske ska sy ett par varv runt ärmarna också, innanför muddarna. Vad tycker ni?

Kommentera

