Syplaner för hösten

skiss-höst13

Jag tycker om att planera och göra listor över allt möjligt, inte minst saker jag vill sy. Den här gången blev jag inspirerad att göra en skiss med de plagg jag vill sy inom de närmaste månaderna. Även om jag har kallat det för höstkläder så är det egentligen inte så mycket som är specifikt höstigt. Blusarna och klänningen kan jag ha med eller utan kofta och därmed anpassa mig efter temperaturen. Det är möjligen kjolen som passar bäst på hösten eller tidigt på våren.

Från vänster till höger i bilden då:

  • Långärmad Alma i bomullsvoile med fjärilar. Den har jag planerat att sy sedan i mars…
  • Blusversionen av Hawthorn i ljusblå kambrik. Skissen är blå för att jag behövde någon färg, men sedan hittade jag en trevlig herrskjorta på Stadsmissionen.
  • Hawthorn i tryckt bomullstyg. Jag funderar på att inte göra den öppen i kjolen.
  • A-linjekjol i svart, ganska tjockt bomullstyg. Jag fick två par byxor som min sambo slitit ut i grenen, och tänkte att det borde gå att göra något av dem. Nu ska jag ta mod till mig…

Även om jag brukar ha listor (nedskrivna eller mentala) med saker som jag vill sy eller sticka, brukar jag ganska sällan kunna hålla mig till dem fullt ut. För det mesta kommer det andra projekt i vägen, vilket inte är fel, men jag vill ju ha de där sakerna på listan, så det är lite irriterande. Den här gången ska jag försöka hålla mig till de här fyra sakerna innan jag fortsätter med annat. För att göra det lättare tänker jag se till att jag har alla tillbehör som krävs hemma innan jag börjar.

Brukar ni göra listor över saker ni vill tillverka? Och kan ni hålla er till dem? Har ni i så fall några tips på hur man gör det?

Kommentera

