Kofta i delar

leaves3
Förra helgen blev jag färdig med alla delarna till min gröna lövkofta. Nu återstår alltså bara att sy ihop allting. Det skulle kunna ta oändligt med tid, men eftersom jag tycker om känslan av att bli färdig OCH ser framemot att kunna använda koftan, borde det gå ganska fort.

leaves2
Delarna rullade ihop sig otroligt mycket, så för att få någon sorts fason på dem behövde jag ”blocka” dem på något sätt. Jag ville inte blöta ner allting, för jag var rädd att de skulle sträcka ut sig på något konstigt sätt. Istället pressade jag väldigt försiktigt med ett ångstrykjärn. Mest på kanterna, men även lite på spetsmönstret. det verkar ha fungerat som det skulle. Hur gör du om du vill ”blocka” bomull eller någon annan växtfiber?

3 thoughts on “Kofta i delar

  1. Jag blockar som Carina. Lägger i blöt, kramar ut i handduk, centrifugerar och lägger sedan plant att torka på en handduk. Ibland sätter jag några nålar för att tex sträcka ut en knäppkant. Är det någon tung fiber är jag väldigt noga med att inte låta det töjas ut i vått tillstånd.

    • Så gör jag också om det är ylle jag arbetar med, men nu när det var bomull/viskos kändes det inte rätt. Var lite för rädd att det skulle töjas ut för mycket.

Kommentera

