Enkel lyxkjol

Det sägs att när man syr i ett lyxigt, kanske mönstrat, tyg ska man använda ett enkelt mönster så att tyget får komma till sin fulla rätt. Här var det ungefär så, förutom att jag hade valt mönstret innan tyget. Jag beställde mönstret och ett annat (Colette Patterns Hawthorne) från Storbrittanien och tänkte att jag lika gärna kunde köpa lite tyg från samma ställe. Jag är förtjust i Libertytrycken, men jag har tillräckligt med mönstrade blusar, så den här smalspåriga manchestern var ett jättebra alternativ till deras tunna bomullstyger.
libertykjol3
Mönster: Hotpatterns 1011
Tyg: Manchester från Liberty of London
Tillbehör: Dragkedja, lakansväv till infodringar
libertykjol1
I slutändan blev jag väldigt nöjd med den här kjolen, men på vägen fick jag trixa en del med passformen. Jag borde givetvis ha gjort en toile, men eftersom jag stämde överrens med måtten i mönstret tänkte jag att det inte skulle behövas. Istället la jag till två centimeter extra i sidsömmarna. Dessa fick jag utnyttja för att inte kjolen skulle sitta tajt över rumpan.
libertykjol2
Jag tråcklade ihop sidorna och provade, varpå jag sydde en ny söm 1 cm utanför. Den sneddade jag ut från den första i midjan. Sedan provade jag igen och nålade till en bättre vinkel på den sneddade sömmen. Lätt som en plätt!

Förutom detta behövde jag ändra midjan. I mönstret beskrivs det som att kjolen ska sitta tajt i midjan, men deras midja måste sitta någonannanstans än min. Eller så är jag annorlunda konstruerad mellan midjan och höfterna. Hursomhelst var jag tvungen att ta in lite i midjelinningen för att kjolen skulle sitta i midjan och inte hänga strax ovanför höfterna. Detta insåg jag förstås inte förrän jag hade sytt klart hela kjolen. Och detta trots att jag hade provat den innan.
libertykjol4
Eftersom jag inte hade lust att sprätta bort hela linningen och ta in i sidorna fuskade jag lite. Jag sydde tre stråveck på var sida om dragkedjeöppningen där bak och gjorde dem spetsiga så att sömmen mellan linningen och kjolen inte påverkades. Det syns knappt på utsidan, men är lite bubbligt på insidan.

Jag gillar modellen skarpt och tänker helt klart sy en eller annan till i andra tyger. Tunn bomull för att göra den ännu mer somrig eller ylle till vintern. Det senare är förmodligen det jag kommer till först. I mönstret finns även en pennkjol, som jag tror att jag också ska försöka med, nu när jag vet något om hur måtten stämmer med mig.


A plain and simple skirt in a luxouriuos fabric. I like the Liberty prints, but I have enough printed blouses, so this needlecord was perfect for me. I like the pattern too, even though I had to both let the skirt out in the sides and take it in at the waist. I’m already planning for more versions, possibly a woolen one for winter.

7 thoughts on “Enkel lyxkjol

  1. Ha ha! Ja de där midjorna sitter ju inte alltid på samma ställen som andras. Sen är man väl vanligtvis kanske sned i höfterna också, eller har olika långa ben eller något annat kul. Superfin kjol!

  2. Ping: Ett litet grönt band | Lite Av Varje

Kommentera

