Tvåhundra

Det här är det 200:de inlägget som jag skriver i den här bloggen och jag tänkte använda det till att reflektera lite över mitt bloggande. När jag började skriva Lite Av Varje våren 2009 var det första gången jag försökte blogga med ett tema. Tidigare hade jag mest skrivit olika dagboksbloggar, men då tänkte jag lägga upp recept. Efterhand övergick bloggen allt mer till att handla om sömnad och stickning och nu är handarbete helt klart huvudtemat. Jag har aldrig kännt för att skriva särskilt mycket personligt om mig själv, bara nämnt de större förändringarna i mitt liv.

Spenatpaj

Under de här åren har inläggen ibland kommit ganska regelbundet med något varje vecka och ibland har det gått uppemot en månad mellan dem. Allt beroende på mitt humör och hur mycket jag har haft att skriva om. Vad jag vet, och kan utläsa från WordPress’ statistik, har jag i allmänhet haft ganska få besökare. De flesta verkar ramla in efter att ha sökt efter recept på Google. De regelbundna verkar vara färre, men jag tror att de har blivit fler den senaste tiden.

handarbetskasse2

Jag har aldrig riktigt kännt mig som en del i någon bloggsamhörighet, vilket kan bero på att jag inte är en särskilt social person. Jag har sällan kommenterat på de bloggar jag läser, vilket i sin tur har gett mig få besökare och kommentarer här. Den här våren och sommaren har jag dock försökt att ändra lite på det här. Först och främst har jag försökt skriva inlägg regelbundet, men jag har även ansträngt mig för att kommentera med mina tankar på andra bloggar. Dessutom har jag letat rätt på ett antal andra svenska sybloggar att läsa och kommentera. Kanske har det här gett eller kommer att ge resultat.

kofta6

Vad är det egentligen som får en blogg att bli populär? Alltså: Vad är det som gör att folk hittar den och sedan kommer tillbaka? Jag har tänkt på en del som gäller för mig och de bloggar jag läser. Lite tankar kommer även från WordPress’ ”instruktionsinlägg”.
madamkatt2

  • Skriven på ett trevligt sätt. Inte för formellt, men inte heller för talspråklig.
  • Trevliga bilder. Det är ju extra viktigt för en blogg som bygger på att visa upp fysiska objekt.
  • Regelbundna inlägg. En gång i vecka räcker för mig, för att jag ska fastna. Sedan följer jag bloggar via RSS, så det gör inget om det är lite oregelbundet ibland.
  • Inbjuda till diskussion i kommentarerna. Det är så mycket enklare att kommentera om det finns något mer än ”Åh vad fin!” att säga…

blompuff2
Jag lyckas nog inte alltid uppfylla de där punkterna… Men jag har börjat försöka allt mer. Förutom dem har jag funderat lite på blandningen av inlägg. Korta och långa, färdiga saker och projektuppdateringar, personliga och temarelaterade. Som vanligt är nog en blandning det bästa, men korta inlägg handlar ju ofta om saker som inte är färdiga så de hänger ihop. Dessutom kan man uppdatera oftare med kortare inlägg. Vad gäller det personliga är jag lite kluven. När jag hittar en ny blogg där jag måste vada mellan foton på kompisar för att hitta inläggen på temat som jag är intresserad av, så kommer jag förmodligen inte att fastna. I en blogg som jag har läst ett tag och där det personliga kommer i ganska små doser, kan jag däremot tycka om det. Alltså beror det på.
ceylon2
Nu har jag skrivit en hel uppsats här, men jag är inte riktigt klar ännu. Jag skulle tycka att det vore jätteroligt om du som läser det här ville bidra med några ord, vare sig du är regelbunden läsare eller bara råkat hamna här, om det är idag eller två veckor efter att jag skrev det. Vad tycker du är viktigt i en blogg? Finns det saker jag gör bra eller dåligt? Har du inga åsikter räcker det att säga ”Hej”.
havsälva6

8 thoughts on “Tvåhundra

  1. Hej. Jag har precis taget upp samma ämne på min blogg. Jag har prenum på bla din men största anledningen att inte kommentera är att jag tröttnar långt innan själva kommentarsfälten. 3 olika rutor med personuppgifter måste fyllas i innan man får skriva kommentarer. Som sagt stoppar tekniken mycket…….

    • Ja det kan ju vara ett problem… Men jag tror att man kan välja ”Kom ihåg mig” på väldigt många bloggplattformar, så att man efter första kommentaren inte behöver logga in igen.

      Jag ska läsa vad du har skrivit och se om jag har några tankar att tillfoga.

  2. Visst är det intressant att fundera på vad det är som gör att man fastnar för en blogg. Jag har inget svar, men delvis tror jag att det är blandningen av personligt och som i ditt och mitt fall, handarbete i olika former. Jag tycker att det är kul att se även pågående projekt och att se hur det grå framåt. Om man är noga med att tagga inläggen kan jag som läsare även se framskridandet över tid genom att klicka på kategorier. Det är många som inte taggar och då saknar jag det. Jag vill kunna se alla inlägg om sömnad tex och då är det perfekt att kunna klicka på kategorin.
    Jag lägger till en länk till dig i min länklista i bloggen och återkommer igen.

    • Jag försöker ha vettiga kategorier och taggar. Dessutom planerar jag att göra separata sidor med länkar till mina färdiga saker.

      Tack för länken!

  3. Hej! Jag hittade hit vis en kommentar på petronellas blogg så det lönar sig absolut att kommentera hos andra 🙂 Hennes hittade jag igår när jag googlar ”sy cirkelkjol”.

  4. Wow, ramlade in här för första gången på ett par år tror jag! Kul att se att du bloggar fortfarande och kjolen i inlägget ovan, så himla fin!

Kommentera

