Rund och rutig

Jag håller på med en sådan där virkad restgarnsfilt som man tänker sig att ska ta evigheters evighet att bli färdig med. Främst för att man tröttnar och stuvar undan den i något skåp och sedan glömmer bort den i ett år. Men min visade sig vara så enkel och rolig att jag efter fyra och en halv månad redan har 106 av 150 planerade rutor färdigvirkade. Sedan tillkommer ju ihopsättning och någon sorts kant, vilket jag kan tänka mig tar lite mer tid och är lite tråkigare.

86 rutor

86 rutor


Garnet jag använder är rester av strumpgarn och annat i ungefär den tjockleken. Allt från mina egna nya rester till sådant jag hittade i mammas och farmors förråd. Den grå kanten har jag för att det inte ska bli allt för mycket kontraster mellan färgerna och till den har jag köpt nytt garn. Jag har inte helt bestämt mig för hur jag ska arrangera rutorna, men jag gillar verkligen regnbågsvarianten.
25 rutor

25 rutor


Mönstret kommer från Drops, Bohemian Oasis (vad är det för namn egentligen?), men jag har mixtrat lite med det för att få en lagom stor ruta. Istället för 16 grupper kör jag 12. Jag planerar att lägga upp mitt hemritade diagram i mitt Ravelryprojekt. (Någon gång, förhoppningsvis snart.)

Kommentera

