Pusselblus

När jag började sy kläder till mig själv för flera år sedan hade jag inte riktigt förstått grejen med mönster. Innan dess hade jag mest sytt medeltids-/lajvkläder och utgått från grundmönster eller beskrivningar, som antingen var väldigt löst sittande eller extremt figursydda. När jag då ville sy andra kläder tänkte jag ungefär: ”Jag har den här blusen i huvudet, som jag skulle kunna få till utifrån den här tunikan.”
orange-alma1
Tyvärr var inte mina mönsterkonstruktionsfärdigheter riktigt så bra att det fungerade. Det blev en tunikablus som jag använde en del till och från, men ärligt talat var den varken jättebekväm eller jättesnygg. Men tyget är fantastiskt, så när blusen hade legat oanvänd i min byrålåda i minst ett år bestämde jag mig för att försöka sy något nytt av den (och lite överblivet tyg).
orange-alma2
Mönster: Sewaholics Alma-blus
Tyg: Tunnt men tätt bomullstyg från Myrins textil, lakansväv
Tillbehör: Tre knappar som jag hade på originalblusen, snedslå

Eftersom jag även ville prova några anpassningar av Alma-mönstret innan jag sydde en i mitt superfina fjärilsmönster valde jag det mönstret. Men min begränsade mängd tyg ställde till med lite problem. För det första var jag tvungen att klippa allt med trådrakan åt fel håll. Av det överblivna tyget kunde jag få ut framstycket om jag klippte det med en söm mitt på. Nederdelen av blusen gav inte tillräckligt för ett bakstycke, så jag fick skarva längst ned. Ärmarna kunde jag fantastiskt nog klippa från de jag redan hade. Ett bälte hade jag redan sytt till en tidigare kreation.
orange-alma3
Jag valde att göra en kontrasterande krage för att bryta upp mönstret lite. Av samma anledning sydde jag på låtsasknappslån mitt fram. Den döljer dessutom sömmen, som inte var så snygg eftersom höger och vänster inte matchade varandre alls. Bak fick det vara, men det känns inte lika viktigt (hade jag kommit ihåg att ta en bild så hade jag visat den…). För att ytterligare spara tyg sydde jag ingen infodring runt halsen, utan använde snedslå istället. Perfekt här eftersom kragen dessutom döljer sömmen på rätan.

Ändringarna då? Det var de tajta axlarna jag ville åt. Efter lite användande konstaterade jag att jag hade gjort fel ändring på min vita blus. Så jag läste på och funderade och bestämde mig för att prova Sunnis variant. Jag la till en centimeter extra i ärmhålet både bak och fram. Nu är blusen inte mer tajt över axlarna än de flesta andra jag äger, så antingen ska det vara så eller så finns det utrymme för mer förbättringar. Har någon annan haft problem med axlarna när de sytt Alma?

I’ve made yet another Alma-blouse. This time from fabric that I reclaimed from an old make. I had to piece it together quite a lot though. The faux placket in front doesn’t only break up the print but also covers the rather ugly and unmatched center front seam. I made some ”broad upper back” adjustments to this version and it finally fits me quite nicely. That is, it’s not tighter than most of my other blouses, though I don’t know if that’s how it’s supposed to be.

4 thoughts on “Pusselblus

  1. Kjempefin bluse! Det var fint at kragen var ensfarget, om den var i samme stoff som resten av blusa kunne den vel lett ha druknet litt i mønsteret, og det er jo ikke allverdens, fint som det er med Peter Pan-krager.

  2. Ping: Tvåtusentretton | Lite Av Varje

  3. Ping: Ändringssömnad med fjärilsblusen | Lite Av Varje

Kommentera

