Rosor i klänningsform

Det tog ett tag, men nu har jag äntligen lyckats ta några bra bilder på årets ”bröllopsklänning”. På själva bröllopet, när jag hade tänkt dokumentera den, hade min kamera plötsligt slut på ström i batteriet så det blev inget. Sedan blev det bara inte av att jag tog några bilder, förrän jag hade anledning att ha på mig klänningen på en fest förra helgen. På vägen dit tvingade jag min sambo att ta bilder utomhus och sedan kompletterade jag med lite självutlösarbilder i veckan.
rosor5
Mönster: BurdaStyle 08/2012 #133
Tyg: Ganska kraftig bomullskypert köpt på Stadsmissionen
Tillbehör: Dragkedja, snedslå till kanter

Först måste jag bara berätta hur nöjd jag är! Klänningen sitter superbra efter mina ändringar i mönstret. Den är dessutom bekväm att använda. Det stormönstrade tyget gör sig också bra med modellen.
rosor6
Det lilla som hade kunnat vara bättre är vecken i kjolen. Egentligen ska kjolen vara rynkad, men det skulle nog inte passa i det här tyget, så jag gjorde veck istället. Jag tog inspiration från en klänning som var upplagd på BurdStyle och gjorde tre veck på var sida av mitten. Något är dock lurt med dem eftersom fallet från de mittersta inte är så snyggt. Tyvärr vet jag inte riktigt vad som hade kunnat göra det bättre. Fler, grundare veck eller bara två, lite djupare?
rosor5
Klänningen har även några intressanta konstruktionsdetaljer som gav mig lite utmaning. Främst bystinsnitten, med separata sidstycken istället för vanliga insitt, var intressanta. Speciellt när jag skulle lista ut hur jag bäst ändrade dem för en liten byst. Men det gick och blev bra. En annan detalj kom sig av att jag inte hade lust att fodra klänningen, som mönstret ansåg, men inte heller hade tyg nog att sy infodringar till halsen och ärmhålen. Istället använde jag snedslå som infodring. Verkligen praktisk teknik som jag tänker använda igen.
rosor7
Jag nämnde att jag inte hade tyg nog till infodringar. Faktiskt var jag i början osäker på om jag överhuvudtaget hade tillräckligt med tyg att sy en klänning av. Men med lite pusslande gick det. Och mycket kortande av kjolen. Jag hade 120 cm tyg, så kjolen kunde som längst vara 60 cm, men det var klippt snett och kjolen blev därför kortare än så. Som tur är var det inget problem, för jag gillar den här strax-över-knät-längden väldigt mycket.

Finally I have som pictures of this years ”wedding dress”. I really like this dress since the fit is great and it’s comfortable to wear. The only tiny bad thing is the drape of skirt from the pleats closests to the center front/back. I don’t know what I should do to avoid something like that in the future. The construction of the bodice was quite interesting, especially when I did my small bust adjustment. Instead of the usual darts it has side panels that fill the same function. I managed to make do with only 120 cm of fabric, mostly by shortening the skirt a lot. Not that I mind since I like the length it has now.

3 thoughts on “Rosor i klänningsform

  1. Ping: Tvåtusentretton | Lite Av Varje

Kommentera

